Scolar Kézikönyv a Bibliához


"Legalább olyan vastag és nehéz nyomdatermék, mint maga a Biblia. Önmagában nem is ajánlom az olvasásra, csak akként, hogy egyik kezemben maga a Biblia legyen, másikban pedig ez az ezúttal megújított nagyszerű cicerone. Magyarázat, kommentár, történelmi háttér, teológiai értelmezés stb, stb, stb. Valami olyasmi, ami feltétlen szükséges ahhoz, hogy a Biblia néven közkeletűen alapkönyvként felfogott szövegmennyiséget haszonnal tudd feldolgozni tudatod számára." - Kabdebó Lóránt írása.

Kabdebó Lóránt

Scolar
Kézikönyv a Bibliához

 Az egész törvénykönyvet
Isten adta, nem pedig egy király
.

Nem választják el a világi és
vallási törvényeket. A legtöbb keleti törvénykönyv csak jogi kérdésekkel
foglalkozik, erkölccsel és vallással nem. A Bibliában a jogi, az erkölcsi és a
vallási törvények elválaszthatatlanok. Ez azt mutatja, hogy Isten az élet
egészére ügyel.

Ugyanaz a törvény vonatkozik
mindenkire, bármi legyen is a társadalmi pozíciója. Különösen a gyengéket és az
elesetteket – a rabszolgákat, az árvákat, az özvegyeket, az idegeneket –
védelmezik szigorú előírások.

Az emberi élet magas fokú
védelmét mutatja a megszabott büntetési mód: egy bűncselekmény, egy büntetés.

Ezek egy gondviselő, irgalmas Isten
törvényei.”

* * *

       
Jézus teljesen eltörölte a megtorlást (Mt5.38-48).

Legalább olyan vastag és nehéz
nyomdatermék, mint maga a Biblia. Önmagában nem is ajánlom az olvasásra, csak
akként, hogy egyik kezemben maga a Biblia legyen, másikban pedig ez az ezúttal
megújított nagyszerű cicerone. Magyarázat, kommentár, történelmi háttér,
teológiai értelmezés stb, stb, stb. Valami olyasmi, ami feltétlen szükséges
ahhoz, hogy a Biblia néven közkeletűen alapkönyvként felfogott szövegmennyiséget
haszonnal tudd feldolgozni tudatod számára. Nem önálló alkotás, mondhatjuk
ismeretterjesztő tudáshalmaznak is, amely épp ott jön a segítségedre, ahol éppen
elakadtál az alapmű olvasásában. Olvasni pedig nem egyfolytában kell, mint ahogy
magát a Bibliát sem így ajánlatos szerintem megközelíteni. Igen gyakran volt
velem is, tudom, másokkal is, hogy nehéz pillanataikban váratlan kinyílását
követve találhatunk rá olyan szövegrészre, amely éppen tanácsot adhat, vagy épp
csak megnyugtatóan segít rendezni gondolataidat vagy érzelmeidet.

A Biblia hívőknek és a hittel
hadakozóknak is alapvető olvasmánya, hivatkozási szövege, érvelésének erősítője.
Hitet adó erő a hinni akaró ember számára.

De hát akkor kell a Bibliát
kiegészíteni? Kell az egyes szövegrészekhez kiegészítés? Tárgyi ismertetés? Kell
lexikon az életben? – kérdezhettem volna régebben, amikor vaskos könyvekben
gyűjtötték össze létezésünk tárgyi ismertetését. Ma már a drága pénzen
megvásárolt lexikonok jobbára szobadísszé váltak, hiszen egy kereső gombnyomás,
és az internet mindenre megválaszol. Az interneten magát a Bibliát is
megtalálod. Kívánságod, elkötelezettséged szerinti fordításában.

Akkor minek ez a nagy, nehéz,
apró és mégapróbb betűkkel olvashatatlanná tett képes könyv? Amelyben lassan
tudok csak tájékozódani. Hiszen csak ragyogóan napfényes napokon tudom olvasni,
az üvegen átsütő napozással egybekötve a tudásszerzés örömét.

Mégis naponta kézbe veszem, várom
a napfényes ünnepi pillanatokat, amikor folytathatom keresésesem. Újabb és újabb
gondolatok, kérdések merülnek elő bennem, és döbbenten látom, nem lehetek
kérdezőként egyedül, mert maga a könyv szerkezete minden felmerülő kérdésemre
igyekszik korrekt választ rögtönözni. Évezredek bibliaolvasása gyűjtette össze a
kötet szerkesztőivel a válaszokat, a meditációkat, a továbbított kérdéseket.
Összefogja a Bibliát olvasók közösségét ez a Kézikönyv, segítőkész
kérdező-válaszoló módozatával köti össze azt a közösséget, amit Máté
evangéliumában Jézus láttatott meg: „Ahol ugyanis ketten vagy hárman
összegyűlnek a nevemben, ott vagyok közöttük." (Mt 18.21). Ez a közösség,
amelyet a Biblia a két „szövetség” elnevezéssel érzékít meg, ez szövi össze a
Kézikönyv magyarázatait, a magyarázatot kívánók számára ad feltehetően korrekt
és megbízható tárgyi és olvasás módszertani javaslatokat.

   


A borítókra kattintva olvasható
méretet kapunk

Az angolszász ismeretterjesztő
tudósság hitet kiegészítő módszerességét találtam a könyv olvasgatása során.
Olyan elkötelezetten magyarázatokra törekvő szövegeket találtam a könyvben,
amely a hívők olvasását nemhogy nem zavarja meg, de minden irányban segíti is.
Ma kevés ilyen korrekt olvasmánnyal találkozunk az ismeretterjesztő irodalom
inkább félre, mint tájékoztató szokásai idején. A hit tisztelete sugárzik a
tárgyilagosságot kereső szavak formálásakor. És akkor is, amikor a világvallások
összefüggéseit firtatja, szentnek tartott szövegeket értelmez, próbál
összekapcsolni. Pontosabban: összevetni.

Külön érdekessége lehet a vastag
könyv két oldalnyi szövege, mely a Biblia és a Korán szövegének olvasásáról
beszél. És mellé én mindjárt oda idézem Szabó Lőrinc versét, a Hálaadást, amely
éppen a Zsoltárok szövegének egybehallását szólaltatja meg. Személyes
szöveguniverzumban keresi személyes léte elhelyeződését a világ vallásai által
megformált szent szövegek segítségével. Hitetlen ember, aki költőként éppen a
szent szövegek értelmezésével találja meg a költészet által a hit
megfogalmazhatóságát.

Egy ilyen könyvről a legnehezebb
írni. Talán naplót készíthetnék, napi olvasmányaim és ezzel párhuzamos
meditációim soráról. Higgyék el, kedves olvasóim, minden olvasás épülésemre
szolgált. Még talán azt is hozzátehetem: hitem erősödését szolgálhatta.

De most egyetlen mozzanatot
szeretnék a könyvvel kapcsolatos tapasztalataimból kiemelni. Mindjárt az elején
van egy szép nagy, alig olvasható táblázat (az internet segít a felnagyításában,
olvasásban
!)

 
A könyvlapra kattintva olvasható
méretet kapunk

Azt, hogy a Teremtés egésze a
világmindenség teljességét ezért a jelentéktelen mellékállomás, a Föld nevű
bolygó, ezen belül is az Ember nevű teremtmény kedvéért alakult, – credo quia
absurdum. Hogy a Megváltás ennek az Embernek, nevezzük Ádámnak (és hát Évának)
ősbűnével szimbolizálható – ez is belefér. De hogy a Biblia világa Ábrahám
kiválasztásával miért éppen erre a kis szegletére esett ennek a kicsi földi
világnak? Az ősatyáktól kezdődő történet hogyan viszonyulhat az ősi kultúrákhoz?
Ez a táblázat „emberi mértékkel mérve” is megfelelhet ennek. Az egész Biblia
története összekapcsolható az emberiség történetével. Beleágyazódik, ha akarom,
szellemi magja. Így már el tudom képzelni a Messiás jelenlétét, működési körét a
Föld egésze viszonylatában. Kinagyítom ide a Kézikönyv magyarázatát a bibliai
világ és az egyetemes történelem összeszövődéséről. Hiszem, nem egy a többi
között, hanem az egész emberi létezés szellemi központja. A hívő ember számára a
történelem meghatározója
.

 

* * *

Én olvasom így? Én így olvasom.
Imigyen szembesítem a Biblia szövegét, és a segítségemre siető Kézikönyvet,
melynek szakszerűségéről a könyv elején felsorolt tudósok gondoskodnak,
teológiai megfeleléséről pedig egy pannonhalmi bencés tanár kezeskedhet. Ideális
olvasójának kit képzelek el? Idézzem ide a Berzsenyi versének hitté nemesülő
ódai hangnemében megformálódó Isten-kereső olvasót
:

Isten! kit a bölcs lángesze fel
nem ér,

Csak titkon érző lelke ohajtva
sejt:

Léted világít, mint az égő

Nap, de szemünk bele nem
tekinthet.