"Az 1908. november 16-án született Madeleine Cinquint csaknem 100 évvel később mint Emmanuelle nővért, 2008. október 20-án szólította az örök hazába a Mester." - Dobos Marianne írása.
Dobos
Marianne
A
kockázat biztonsága VII.
Ha nem a bennünk működő
Krisztust látják, van-e jogunk arra, hogy kereszténynek nevezzük magunkat?
Ez a kérdés, ránk a
nyugati keresztényekre vonatkozik, nem a koptoknak nevezett egyiptomi
keresztényekre, akik kisebbségként élnek hazájukban. A „kopt” a görög „Aigüptosz”
egyiptomi szóból származik. A szó jelentése nem vallási eredetű. „Dár al-
Kobt”-nak, koptok hazájának nevezték Egyiptomot az arabok. A görög nevet, az „Aigüptosz”-t
ejtették „kobt”-nak, vagy „kipt”-nek, és ebből lett az európai nyelvekben a
kopt. A koptok a fáraó kori egyiptomiak leszármazottai, az egyiptomi őslakosok
mellett, a kereszténnyé vált Egyiptomban letelepedett görögök, zsidók, és
föníciaiak.
A kopt pátriárkák hosszú
sorát a mártír Szent Márk nyitja, s őt követi, a szintén vértanú halált halt
Ananius. Az evangélista Kr.u. 42-ben érkezett Egyiptomba. Egyiptom volt az első
ország, ahol a kereszténység elterjedt. Egyik legősibb lelki örököseinek
tekintik magukat az első jeruzsálemi Pünkösdkor alakult közösségnek.
A kopt hagyomány szerint –
meséli Emmanuella nővér –: amikor Márk Rakote-Rá, – a napisten erődítménye –
kavicsos utcáin végigment, elszakadt szandáljának egyik sarokszíja. Betért
Ananius vargához, hogy megjavítassa. A varga fogta az árt, munkához látott,
szerencsétlenségére azonban az ár a tenyerébe szaladt. ’Úr Isten’ kiáltotta.
Márk ápolta a szegény embert, aki olyan gyorsan meggyógyult, hogy azt csodának
tulajdonította. Közben lelkesen hallgatta a Palesztinában történt eseményeket és
elhatározta, hogy felveszi a keresztény vallást.
Ananius vargát később
püspökké szentelték, Szent Márk utódja lett és 68-ban halt mártírhalált.”
A terebélyesedő egyiptomi
egyház a két első vértanút követően is folyamatos üldöztetésen, szenvedésen ment
keresztül. Csak megbecsülni lehet az áldozatok számát. Nem jegyezte fel
valamennyiüket sem az egyiptomi szünakszarion, s nem a szentek életéről
szóló középkori gyűjtemény.
Annyi azonban biztos, hogy
Diocletianus császár uralkodásának első éve egy külön időszámítás kezdete, Anno
Martyrium, (A.M.) a kopt keresztény egyházban.
Emmanuella nővér is visel a
bal tenyerébe tetováltan egy kopt keresztet.
(Folytatjuk)
{mos_ri}