Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!


Az Isten iránti szeretet után azonnal a másik ember iránti szeretet a zsidó-keresztény tanítás főparancsa, ahogy Márk evangelista leírta számunkra (Mk 12, 31). Mivel Esterházy Lujza több alkalommal vonatkoztatta az egyes emberek közötti kapcsolatokat a nemzetek közötti kapcsolatra, most magam is ezzel próbálkozom.


Surján László


Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!

Az
Isten iránti szeretet után azonnal a másik ember iránti szeretet a
zsidó-keresztény tanítás főparancsa, ahogy Márk evangelista leírta számunkra (Mk
12, 31). Mivel Esterházy Lujza több alkalommal vonatkoztatta az egyes emberek
közötti kapcsolatokat a nemzetek közötti kapcsolatra, most magam is ezzel
próbálkozom.

A
XIX. és XX. század történelmének ismeretében igaza van Lucian Boianak: a
nemzetek egymás ellen jöttek létre. Mostanában tehát a békére vágyó emberek egy
része a nemzeti érzés ellen fordul, s azt reméli, hogy annak visszaszorítása egy
veszélyt kiiktat az életünkből.

A
főparancs azonban másra utal. Nem tiltja, de mércéül állítja az önszeretetet.
Amit, ha az egyénről a közösségre vetítünk éppen saját nemzetünk szeretetét,
egyesek szemében a szitokszóvá tett nacionalizmust jelenti. Ahogy a saját magát
szeretni nem képes ember képtelen mások szeretetére, úgy veszíti el a talajt a
lába alól a nemzet is, ha tagjaiból hiányzik a nemzeti önbecsülés és az egymás
iránti felelősség. Ez a természetes emberi érzés, a hazaszeretet azonban csak az
elmúlt két évszázadban fordult szükségképp a többi nemzet ellen. Ha abban élem
ki a magyarságomat, hogy nem vagyok szlovák, szerb vagy román, sőt ezeknél
értékesebbnek képzelem magam, akkor rossz úton járok. Hiszen ezeket a népeket
épp úgy kellene szeretnem, mint a magam nemzetét: erről szól az evangéliumi
üzenet.

 
Damkó József 1922-ben készült
3,5 m magas Kapisztrán Szent János bronzszobra


Gondoljunk bele abba, hogy Európa hány országából jöttek hozzánk a török ellen
harcolni úgymond idegenek? Magunkénak képzeljük Kapisztrán Szent Jánost, ő
természetesnek vette, hogy a török támadással szemben nem szabad a magyarokat
magukra hagyni, ezért németeket is toborzott. De harcolt a török ellen pár
évtizeddel később egy kalandvágyó portugál, aki később az irgalmas rend
megalapítója lett, ma Istenes Szent Jánosként tiszteljük. A nagy nevek mellett
számtalan úgymond kis ember harcolt és halt meg Magyarország védelmében. Akkor
még értették és érezték az emberek, hogy az eltérő anyanyelv nem emel
áthághatatlan falat ember és ember közé.


Tévednek tehát azok, akik kiirtanák a nemzeti érzést, de tévednek azok is, akik
a maguk nemzeti értékeit nem kötik össze a másik nemzet értékeinek
tiszteletével.

Sok
nemzedéknek sikerült, nekünk miért ne sikerülhetne?