"Magad idejét ha fölméred"


"A folyamatos és szüntelen kettős tudósítás lelki igénye táplálja Tóth Sándor írásait, mondom ezt, immár több, mint négy évtizede tartó ismeretségünk okán. S nem a szerző személyéről szóltam, noha az is elmélyültnek, személyesnek mondható; sokáig követtük egymás írásait a barátnak, szerkesztőtársnak kijáró állandó s kettős figyelemmel; de hangsúlyozom: írásaival ápolt meghitt ismeretségre utaltam. Mondhatni – barátságra. "

"Magad
idejét
ha
fölméred"

Tóth Sándor: Fény- és
lombhullámok

A folyamatos és
szüntelen kettős tudósítás lelki igénye táplálja Tóth Sándor írásait, mondom
ezt, immár több, mint négy évtizede tartó ismeretségünk okán. S nem a szerző
személyéről szóltam, noha az is elmélyültnek, személyesnek mondható; sokáig
követtük egymás írásait a barátnak, szerkesztőtársnak kijáró állandó s kettős
figyelemmel; de hangsúlyozom: írásaival ápolt meghitt ismeretségre utaltam.
Mondhatni – barátságra. Hiszen, azt gondolom, s ahogy távolodom már mindentől,
úgy vallom ezt egyre jobban, hogy meg kell kötnünk az írásokkal, az írással való
életre szóló barátságot – s talán ennél sokkal többet: magát a kapcsolatot. Csak
így tudunk kapcsolódni minden körülöttünk múlóhoz, születőhöz, s legfőképp
mindahhoz, ami örökké körbeölel, örökké - van. Akkor is, amikor nem vesszük
észre, vagy nem értjük természetessége gyöngéd törvényeit.

Mert írni – egyike
elhanyagolt, oly nagyon nem is nyomatékosított kötelességeinknek. A betűvetésre
nem azért okosítanak bennünket ősidők nemzedékei óta, hogy megértsük a ránk mért
törvényeket, hogy alá tudjuk kanyarítani a vágóhídra szóló nyílt parancsaink, a
pokolba tartó utazásokra jogosító szerződéseink, hanem azért, hogy megüzenjük a
jövőnek: miért is hittük el újra és újra, hogy a nagy mese vége most szép lesz,
romantikus; hogy a zord múlt helyén egy boldog, szebb jövőt építünk? Furcsa ez:
mindenki, még egy köznapi ember is érdeklődő pillantásokat vet egy-egy
ősnyomtatványra, izgalommal kutatja a családi bibliák és kalendáriumok egykori
tulajdonosainak régi bejegyzéseit, elvégzett életek történéseit látja maga előtt
a tintaceruzás szálkás vagy épp gyöngyöző betűk mögött, bál, keresztelő, vásár,
és tűzvész, aszály, járvány. Nagyon sok részletről semmit sem tudnánk a végek
egyszerű betűvetőinek elszántsága, akaratereje nélkül. S ki ezt hozza s adja
tovább, a legmélyebb tudáson, a legszebben csiszolt írásmódon felül is ad valami
ennél többet; átnyújtja olvasóinak az álmok s a valóság vegyüléséből keletkező,
valódi s igaz korrealitást. E mélység nélkül is élvezhető és érthető Tóth Sándor
életműve, annak szakaszai, de e mélység akár csak felvillantása nélkül
csonkábban értelmezhető.

Az alkotó friss kötete
(Fény- és lombhullámok) egyszerre új és időtlen. Új, mert zömében az
utóbbi esztendők termése, ugyanakkor – a szó aszúsodásának velejárójaként – a
korábbi könyvek ívét tovább kiteljesítve még közelebb kerül mulandó létünk
emlékmorzsáinak rögzítése közben ahhoz, ami az emberi lét egyetlen eredője,
célja, értelme: Isten cselekvése. Azt is mondhatnám, a hit könyve ez, ez
is, rögzítése-rögzülése annak, miként lesz ez a hit az időben haladva s múlva
egyre súlyosabb, így válva tereh mind könnyebbé s könnyűbbé. Volt
felemelhetetlen, vált hordozhatóvá, bírhatóvá, s lett-lesz válik szárnyakká. Ami
azért odébb van, de már érezzük testünkben azt a különös antigravitációt – s
tudjuk-értjük: virraszt fölöttünk a Galamb.

Megbocsáthatónak vélem,
hogy poézist szövök a poézissel élő szerző sorairól szóló mondataimba, s e
megbocsátásra kérem az olvasót is, hiszen költő gondolatairól beszélek, amely
költészet akkor is jelen van, mikor beszélgetéseket (alanyai, sokak mellett,
Barna Gábor, Budai Ilona, Büki Attila, Zakar Péter
) rögzít, szakrális
eseményekről számol be, kiállítások (Olasz Ferenc, Bakallár József), vagy
épp könyvlapok kalauzának szegődik. Miképp ama imént említett régi krónikások,
kik egyszerre hűen az álmokhoz s a történésekhez rögzítik számunkra a valódiként
számon tartott múlt igazi pillanatait. S úgy tették ezt a régi íródeákok,
kódexmásolók, családi krónikák lejegyzői, hogy – mint mondottam – ma mindenki,
még egy köznapi ember is érdeklődő pillantásokat vet egy-egy ősnyomtatványra,
levéltöredékre; s már-már közömbösen sétál el íródeák-kortársainak erőfeszítései
mellett. Pedig az érték változatlan hőfokú; de vajon azokban, akiknek-akikhez
szólnak, épp oly hőfokon él-e még a teremtésbe vetett hit, mint elődeikben? A
választ utódaik majd kimondják, úgy vélem, meghatottan lapozgatva majd Tóth
Sándor munkáit, ezt is, melyben, igen, poézissel él, s még valami mással, a hit
mert-megélhető-csodáin túl s mellett: a tudás stációinak érzékeltetésével. Kis
kitérőt teszek itt, újabbat, vagy annak látszót, ugyan hát Tóth Sándort olvasván
ötlött ez újólag fel bennem, s tán nem csak bennem – mert hogy valami
meghökkentőt mondjak: a szerző vélhetően már rég meghaladta azt az állomást,
amikor őt s a hozzá hasonlóakat „műveltnek” nevezzük. Egyáltalán: ő kicsit az
apropója annak, amikor eltűnődhetünk: bír-e valóságos tartalommal az a szó, hogy
műveltség? Ismerjük, alkalmazzuk, használjuk s mérjük, persze, de minek
megfeleltetve? Azt mondjuk, klasszikus műveltség, azt mondjuk, átlag, azt
mondjuk, műveletlen, no de mindez mihez s mit viszonyít? Többnyire, mondjuk ki,
a műveltség látszatának világában élőket s világuk milyenségét világítja be ez a
szó; a létezés felszínét s felületeit, miközben annak értelmét – önös, „jó”
érzékkel - homályban hagyja. Teszi ezt amiatt, mert nem érti: a műveltség, noha
megszerezhető, még messze nem elég; „csupán az intellektus bölcsesség nem
sokat ér
”, írja Tóth Sándor maga is; a belénk rejtett cél s titok
föloldásához, megélésének akarásához kell valami nem több, hanem más;
kell a tudás végső szakasza: a nemtudás tudása. Ha és amikor ezt el
tudjuk fogadni, válhat a világ általunk is olyanná, miként Isten eltervezte; de
mert szinte sohasem fogadjuk ezt el, válik s vált olyanná, amelyben csupán
folytonos hiányt, folyamatos veszteséget, s szinte állandó félelmet s féltést
érzünk. S a küzdeni vágyást olyasmiért, amit az általunk elképzelt, megtervezett
s megvívott harcok útján sohasem érhetünk el; de gyűlünk, saját nyomainkban
járva, újabb s újabb háborúk sodrásába. Amíg ki- s el nem fakadunk.

Mi lenne a helyes út,
ha már a műveltség-élményt úgy félresöpörtem? Mi az a nemtudás tudása?
Egyszerű, oly annyira nem is új történet, de villantsuk föl szakaszait. Az első:
világra eszmélésünk pillanata, melyben a bennünket fogadó környezet talán
egyetlen föladata: fölébreszteni s kielégíteni tudásszomjunkat. Mert az bennünk
van, meg akarunk tanulni enni, járni, beszélni, eligazodni a pillanatokban, a
következő egy-két évtizedben egyre többet szerezhetünk abból, amit tudásnak
összegezhetünk; tudását mind ama jelentéstartománynak, melyek között el kell
igazodnunk s hozzáigazítani mindezt az egzisztenciális etika állandóságán belüli
akart s objektív változásokhoz. Magyarán: föl kell ismernünk, hogy jobbá kell
tennünk a világot; mert az, valamiért, erre mindig rászorul. Mert valahol
s valamiért mindig utat tévesztünk: kiűzünk s kiűzetünk. Hogyan kerülhetjük ezt
el? Föl kell ismernünk s el kell fogadnunk annak tényét: miként a világunk
sohasem a létező világok legjobbja, úgy a mi tudásunk sem a mindaddig
megszerezhető tudás összessége és csorbíthatatlan foglalata. Ha másként nem, hát
határaiban csorbítható: tágítható, növelhető, hisz oly széles sugárút a
nemtudás tudásának birtoklása, mint szélesek a csillagösvények. E rövid
eszmefuttatás éppen hogy Tóth Sándor definitív megfogalmazásában válik még
inkább értelmezhetővé: „Krisztus szabadsága a nyitottság, melyet a
lelkiismeret védőn koszorúz
”.

Így s ezért neveztem a
kettős tudósítás könyvének a szerző kötetét s annak lelki igényességét; minden
mondatában a keresztény értékrend mintegy fölleltározásával, az
ember-cselekvések keresztényi áldozat-tartalmát gazdagító újabb s újabb
teljesítményeinek megörökítéseivel találkozhatunk; miközben készülvén
készíti önmaga belső számvetését, számadását ama tálentumokról. Teszi ezt, s ez
jól s pontosan érzékelhető, egyre inkább ama egyetlen igazi, végső Találkozásra
készülődvén; ez szökik soraiba Alexandriai Szent Katalinról szólván,
rögzítve mintegy saját szellem-élményeként is: „...tudta: a szellem több az
anyagnál, s a kereszténység a bölcseletnél
”; de erről tudósít, meditálván
erdő csöndjében: „hiába nyúlnak az árnyékok, az egyetlen titok kifehérít
mindent
”.  S majd sok oldallal később hozzáolvassuk: „Csapkod a világ,
gyűlölködik. Megéri? Az a néhány évtized? A fehér csönd felköltheti az édeni
időtlenséget
”. Tűnődve ismételgetjük magunkban a kérdést, a költő, esszéíró,
értékkrónikás Tóth Sándor egy szavas kérdését: megéri? Kiterjesztjük, az
egyetemesség s az egyetemes ég horizontjának feszítvén ezt a kérdést, s miközben
értjük-érezzük válaszát, a hit erejének vívódó kétely nélküliségét, belefut
tekintetünk az ő pillantásának sugarát követve az általa rajzolt képbe: „Ahol
élek, a fehér kőzuhatag a hegyoldalon mintha dermedt minivízesés analógiája
lenne. Fölötte időnként lepelfelhő vonul szürkés-csíkosan. Amilyen a kőfolyás
”.
Nézzük s látjuk ezt a képet, értjük a fény- és lombhullások fehérségét, azt az
állandó kifehéredését időnk oly sokszor elutasított időtlenségének, s
akart-választott elfecsérléseinek; nézzük és – megérintve, persze, Tóth Sándor
könyvének egészétől, az átadott súly mámorító gyötrelmétől – a pillanatban mégis
költők, s talán mindenekelőtt költők, néznek egymásra; mert e kőzuhatagra hulló
pillantásban felsejlik Rilke pillantása: „Bár lelnénk mi is, ó, csak sávnyi,
de biztos, / tiszta emberit itt: talajunkul puszta szegélyt csak / kő és hullám
közt
”. 

(Tóth Sándor: Fény-
és lombhullámok /Kisprózák, arcok, művek/. Szent István Társulat, Budapest,
2016).

Tamási Orosz János