Van terméketlen, pusztító és van éltető, gazdagító multikulturalizmus. Nagy baj, ha keverjük őket. Az egyiktől meneküljünk, a másiktól gazdagodjunk.
Surján László
Multikulturalizmusok útvesztője
Van
terméketlen, pusztító és van éltető, gazdagító multikulturalizmus. Nagy baj, ha
keverjük őket. Az egyiktől meneküljünk, a másiktól gazdagodjunk.
Éles támadásokat kapott Robert Fico, amikor 2013-ban kijelentette, hogy „Független
államunkat elsősorban nem a kisebbségek számára hoztuk létre, bármennyire is
tiszteljük őket, hanem elsősorban a szlovák államalkotó nemzet számára, mert
éppen a szlovákok voltak azok, akik a volt közös Csehszlovákiában nem tudták
érvényesíteni minden képességüket”.
Ezek szerint van elsősorban, és van másodsorban lévő szlovák állampolgár. Van
államalkotó, a szlovák, és van megtűrt, a kisebbségi.
Jogos a felháborodás. De most nem Fico úr kevéssé megalapozott történelem
szemléletéről, és nem is Szlovákia nem szlovák származású állampolgárainak
„albérlő” jellegéről (Miroslav Kusý) akarok szólni.
Fico annak idején
ügyetlenül mentegette magát, miután a Matica
Slovenská megalapításának 150. évfordulója alkalmából mondott beszédében
elszaladt vele a ló. Idén is elhangzott egy hasonló szellemű kijelentés,
amelyet élesen kifogásoltak a kisebbségiek. Bugár Béla koalíciós partnerként is
elmondta, hogy
Fico nézete téves. Mit is hangzott el? „Ha
valaki azt állítja, hogy Szlovákia multikulturális állam akar lenni, akkor azzal
megy szembe, ami ennek az országnak a lényege”.
A Szlovákiában élő magyar, szász vagy rutén kultúra művelőinek és kedvelőinek
elfogadhatatlan ez a kirohanás. A sok pofon után érthető.
Nem
tisztem Ficot védeni, de ez a megszólalása nem a kisebbségekről szólt. A
multikulturalizmust két értelemben is használjuk. Az egyiket elvetem. Ez nem a
kultúrák egyenrangúságát, hanem inkább egyformaságát hirdeti. Más kultúrák léte
és értéke miatt elítéli a saját kultúrád szeretetét, és kifogásolja, ha neked a
sajátod a legfontosabb. Az ilyen multikultinak is csúfolt szemlélet nem
gondolja, hogy az Európai Unió kulturális közösség is. Törökország uniós
tagságát ezért pusztán politikai és gazdasági kérdésnek tekinti. Nem akadály
számára a török kultúra eltérő volta, de nem is fájna, ha a nagy európaizálódás
végén az akár el is tűnne.
Ezzel szemben az a szintén multikulturalizmusnak nevezhető jelenség, amely
egymás mellett, vagy akár egymással keveredve létező kultúrák egymásra ható
szövevényét jelenti, amelyre éppen a mi régiónk az egyik legjobb példa, az
nagyon is kedvemre való. Fico idei kirohanása a multikulturalizmus ellen az
előbbi jelenséget ostorozta. Nézzünk
egy teljesebb idézetet: „Az
iszlámnak nincs helye Szlovákiában. Hiszen az országunk valahogyan létrejött. Ne
csináljunk magunkból teljesen hülyét. Ha nekem valaki azt mondja, hogy Szlovákia
multikulturális akar lenni, hogy itt mindenki azt fog csinálni, amit akar, hogy
itt megváltoztatják a hagyományokat, és hogy Szlovákia megváltozik, akkor
szembemegy az ország alapjaival”.
Közép-Európa népeinek kultúráját a közösen átélt történelem, a közös keresztény
hit csiszolta, formálta. Egymástól eltérők, de egymásra hatók, egymásból
gazdagodni képesek. Az arab, a fekete afrikai kultúra is értékes, de tőlünk
eltérő, más világ.
Nézzünk szembe a váddal: idegengyűlöletnek lehet-e tekinteni, ha a
multikulturalizmus elsőnek említett formáját valaki elveti? Hitem szerint nem.
Lehet-e az eszkimókat arra késztetni, hogy szabadtéri tűz körül fűszoknyában
táncoljanak saját hazájukban? Idegengyűlölő volna, aki ezt nem helyesli? Ugyan.
Ha a kultúrának van térségi jellege, akkor ez is érték, s mint ilyen megőrzendő.
Egy városnak is megvan a maga jellegzetessége és a városkép mint olyan is
megőrzendő. Brüsszelben lehet felújítani, akár teljesen megújítani egy házat, de
az újnak az utcafrontja pontosan azonos kell legyen a régivel. Pisa lakói
élénken tiltakoznak a ferde torony közelében építendő mecset ellen.
Míg
a 2013-ban elhangzott beszéd durván kisebbségellenes volt, a mostani a szlovák,
sőt ha tetszik, a szlovákiai kultúrát védte, amibe a magyar kultúra is benn
foglaltatik.
Van
tehát váltás, ha tetszik javulás az elmúlt három évben. Persze ki tudja, mikor
beszélt őszintén, mikor a szívéből egy politikus. Változott-e a nézete, vagy
csak megtanult fegyelmezettebben, óvatosabban fogalmazni?
Ha
Európát, de legalább Közép-Európát meg akarjuk őrizni utódaink számára olyannak,
amilyen, akkor egymásra vagyunk utalva. Mi „visegrádiak” és barátaink. A V4+
országai, ha összefognak, elég erősek lehetnek, hogy túléljék a mostani
inváziót.
Ugyanakkor a politikai dimenzió nem elég. Eddig is számos közeledési kísérlet
volt közöttünk, akár csak magyar-szlovák viszonylatban is. Rendre kudarcot
vallottak ezek, fellángoltak és elhamvadtak. Sorolhatjuk a jó jeleket a
nagypolitikában. Talán még oda is eljutunk, hogy néhány jelképesen fontos téren
megoldások is lesznek. De hiába lesz kétnyelvű a vasút, ha marad a gyanakvás,
az egymástól való félelem.
Mi
tehát a megoldás? Emil Boleslav Lukač annak idején a szomszédság
megváltozhatatlan tényéből indult ki. A szlovákul írt és Szlovákiában megjelent
írása 1940 januárja óta magyarul is hozzáférhető (Láthatár VIII. évf 1. szám).
Ebből idézek:
A
senki földje veszélyes terület, könnyen gondozatlan marad. Legyen ez a
képzeletbeli tér a kulturális értékek cserekereskedelmének tere, javasolhatjuk
Lukač nyomán.
Érdekes
és a multikulturalizmus dolgában is eligazító következtetésre juthatunk, ha
átvesszük Lukačtól azt a gondolatot, hogy a kultúrkincs, amelyet átültetünk a
magunk értékei közé, megtermékenyíti saját szellemi életünket. Jól tudjuk a
biológiából, hogy megtermékenyítés csak egymással nagyon közeli kapcsolatban
álló fajok között lehetséges. A távoli kultúrákra úgy nézhetünk, mint Petőfi a
Kárpátokra: „csak csodállak, ámde nem szeretlek”. A csodálat megóv az
idegengyűlölettől, a nem szeretés pedig a feloldódástól, arculatvesztéstől.
Ha
a közép-európai népek kultúráját szeretjük, és engedjük, hogy megtermékenyítően
hasson ránk, akkor megteremtjük az alapot, amely tartósabban kapcsol össze, mint
a politikai és gazdaság egymásrautaltság. Mert a félelmet nem a közös érdek,
hanem a megismerés és a szeretet oldhatja fel.
[Hálával
tartozom Kabdebó Lóránt professzornak a Lukač cikk szkennelt szövegéért.]