Az ideológusok, akik az Egyház úgymond „tisztaságát” akarják, megütik Krisztust!


Ferenc pápa október 9-én folytatta az Apostolok cselekedeteiről szóló katekézissorozatát. Saul alakjáról elmélkedett (ApCsel 9,3–6), akit Isten eszközzé választott ki, átalakította a szívét, hogy a keresztények üldözőjéből a krisztusi örömhír hirdetője legyen.

Az ideológusok, akik az Egyház
úgymond „tisztaságát” akarják, megütik Krisztust!


https://www.magyarkurir.hu/img1.php?id=100554&v=0&img=c_4.jpg
Ferenc
pápa

október 9-én folytatta az Apostolok
cselekedeteiről
szóló katekézissorozatát. Saul alakjáról elmélkedett (ApCsel
9,3–6), akit Isten eszközzé választott ki, átalakította a szívét, hogy a
keresztények üldözőjéből a krisztusi örömhír hirdetője legyen. A pápa
katekézisét magyar fordításban teljes terjedelmében közreadjuk
.

Kedves testvéreim, jó napot kívánok!

István megkövezésének jelenetétől kezdve
feltűnik egy alak, Péteré mellett, aki a legerőteljesebben és legtöbbször van
jelen az Apostolok cselekedeteiben: „egy Saulnak hívott fiatalember” (ApCsel
7,58). Az elején úgy van bemutatva, mint aki jóváhagyja István halálát és el
akarja pusztítani az Egyházat (vö. ApCsel 8,3), de aztán Isten választott
eszközévé válik, hogy hirdesse az evangéliumot a pogányoknak (vö. ApCsel 9,15;
22,21; 26,17).

A főpap engedélyével üldözni kezdi és
elfogja a keresztényeket. Közöttetek vannak olyanok, akik diktatúrák által
üldözött nemzetekből jönnek; ti pontosan értitek, mit jelent üldözni és
bebörtönözni az embereket. Ezt tette Saul is. Azért teszi, mert azt gondolja,
hogy ezzel az Úr törvényét szolgálja. Azt írja Lukács, hogy Saul „fújtatva” „az
Úr tanítványai ellen fenyegetéseket és mészárlásokat” helyezett kilátásba (ApCsel
9,1): halálos és nem életadó a lehelete.

lyan képet kapunk a fiatal Saulról, mint
aki megalkuvást nem ismer, vagyis intoleráns azokkal szemben, akik másképp
gondolkodnak, mint ő, abszolutizálja saját politikai és vallási identitását, és
a másikat potenciális legyőzendő ellenséggé redukálja. Ideológus. Saulban a
vallás ideológiává változott: vallási ideológiává, társadalmi ideológiává,
politikai ideológiává. Csak miután Krisztus átformálta őt, akkor kezdi tanítani
azt, hogy az igazi harc „nem test és vér ellen folyik, hanem […] a sötétség
világának urai és a gonoszság lelkei ellen” (Ef 6,12). Azt tanítja majd, hogy
nem az embereket kell legyőzni, hanem a rosszat, mely tetteiket szüli.

Saul dühös és viszályt szító állapota –
Saul ugyanis dühös volt! – mindnyájunkat arra indít, hogy kérdezzük meg
magunktól: hogyan élem a hitéletemet? Segíteni akarok-e másoknak, vagy ellenük
vagyok? Az egyetemes Egyházhoz tartozom-e (melyben vannak jók és rosszak,
mindenki beletartozik), vagy szelektív ideológia vezet? Istent imádom, vagy a
dogmatikai formulákat? Milyen a vallási életem? Istenbe vetett hitem, melyet
vallok, barátságossá vagy ellenségessé tesz engem azok felé, akik különböznek
tőlem?

Lukács elbeszéli, hogy míg Saul szilárd
eltökéltséggel a keresztény közösség kiirtására tör, az Úr a nyomában halad,
hogy megérintse és magához fordítsa szívét. Ez az Úr módszere: megérinti a
szívet. A Feltámadott kezdeményez: feltárja magát Saul előtt a damaszkuszi úton,
és ezt az eseményt háromszor is elmondja az Apostolok cselekedetei (vö. ApCsel
9,3–19; 22,3–21; 26,4–23). A teofániák tipikus szópárján keresztül – fény és
hang – a Feltámadott megjelenik Saulnak, és számon kéri testvérgyilkos dühét:
„Saul, Saul, miért üldözöl engem?” (ApCsel 9,4). A Feltámadott itt feltárja,
hogy ő egy mindazokkal, akik hisznek benne: aki megüti az Egyház egyik tagját,
az magát Krisztust üti meg! Az ideológusok is, akik az Egyház úgymond
„tisztaságát” akarják, megütik Krisztust!

Jézus hangja megparancsolja Saulnak: „Kelj
föl, és menj be a városba, ott majd megmondják neked, mit kell tenned!” (ApCsel
9,6). Saul feltápászkodik, de már semmit sem lát, megvakult. Erős, tekintélyes
és független emberből gyenge, másokra szoruló és másoktól függő emberré válik,
mert nem lát. Krisztus fénye el- és megvakította: „Így külsőleg is
megmutatkozik, ami a belső valósága volt, a vaksága az igazsággal, a fénnyel
szemben, aki Krisztus” (XVI. Benedeknek a 2008. szeptember 3-i általános
kihallgatáson mondott beszéde).


https://www.magyarkurir.hu/img1.php?id=100554&v=0&p=1&img=c_11.jpg
Ebből
a Saul és a Feltámadott közötti, „test a testtel” való találkozásból egy olyan
átalakulás kezdődik, amely Saul „személyes pászkáját”, húsvéti átmenetét
mutatja: átmenetét a halálból az életbe: ami korábban dicsőség volt, az
„szemétté” vált, melyet el kell dobni, hogy megkapja az igazi nyereséget:
Krisztust és az életet őbenne (Fil 3,7–8).

Pál megkapja a keresztséget. Így Saul
számára, ahogyan mindannyiunknak is, a keresztség egy új élet kezdetét jelzi,
mely azzal jár, hogy új szemmel nézünk Istenre, önmagunkra és másokra, akik
ellenségekből testvérekké válnak Krisztusban.

Kérjük az Atyát, adja meg, hogy Saulhoz
hasonlóan mi is megtapasztaljuk a találkozást az ő szeretetével, mert csak az
tudja a kőszívet hússzívvé alakítani (vö. Ez 11,15), olyanná, amely képes magába
fogadni „Jézus Krisztus érzéseit” (Fil 2,5).

Forrás: Tőzsér
Endre SP

Fotó: Vatican News
Forrás: Magyar Kurír