Hidakat építsünk azok felé, akiknek más a kultúrája és a hite!


Ferenc pápa november 6-i, szerda délelőtti beszédének középpontjában Pál apostol alakja állt, aki kiváló példát adott a hit inkulturációjára az athéni Areopagoszon. Nekünk is hasonló szellemben és magatartással kell közelednünk mindenki felé – hangsúlyozta a pápa.

Hidakat építsünk
azok felé, akiknek más a kultúrája és a hite!


https://www.magyarkurir.hu/img1.php?id=101199&v=0&img=c_3.jpg
Ferenc
pápa

november 6-i, szerda délelőtti beszédének középpontjában Pál apostol alakja
állt, aki kiváló példát adott a hit inkulturációjára az athéni Areopagoszon.
Nekünk is hasonló szellemben és magatartással kell közelednünk mindenki felé –
hangsúlyozta a pápa. Magyarra fordított katekézisét teljes terjedelmében
közreadjuk.

Kedves testvéreim, jó
napot kívánok!

Folytatjuk „utunkat”
az Apostolok cselekedeteinek könyvével. A Filippiben, Tesszalonikában és
Bereában átélt megpróbáltatások után Pál Athénba, Görögország szívébe érkezik
(vö. ApCsel 17,15). Ez a város, mely a politikai dekadencia ellenére az ősi
dicsőség árnyékában élt, még őrizte a kultúra elsődlegességét. Itt az apostolnak
„háborgott a lelke, mert látta, hogy a város tele van bálványokkal” (ApCsel
17,16). Ez a pogányságba „ütközés” azonban ahelyett, hogy menekülésre késztette
volna, arra indítja, hogy hidat építsen, hogy párbeszédet folytathasson azzal a
kultúrával.

Pál úgy dönt, hogy
megismerkedik a várossal, ezért elkezdi meglátogatni a legfontosabb helyeket és
embereket. Megy a zsinagógába, mely a hitélet jelképe; megy a térre, mely a
városi élet jelképe; és megy az Areopagoszra [Arész-dombra], mely a politikai és
kulturális élet jelképe. Találkozik zsidókkal, epikureus és sztoikus
filozófusokkal, és sok más emberrel. Mindenkivel találkozik, nem zárkózik be,
megy, és minden emberrel beszél. Ily módon Pál megfigyeli a kultúrát, az athéni
környezetet, mégpedig szemlélődő tekintettel, amely „felfedezi Istent, aki ennek
a városnak a házaiban, utcáin, terein lakik” (Evangelii gaudium, 71). Pál
nem ellenségesen nézi Athén városát és a pogány világot, hanem a hit szemével.
És ez arra ösztönöz bennünket, hogy rákérdezzünk, mi hogyan nézzük városainkat:
közömbösen figyeljük? Megvetéssel? Vagy hittel, mely felismeri Isten gyermekeit
a névtelen tömegben?

Pál azt a tekintetet
választja, amely arra készteti, hogy utat építsen az evangélium és a pogány
világ között. Az ókori világ egyik leghíresebb intézményének, az Areopagosznak a
szívében rendkívüli példát nyújt a hit üzenetének inkulturálására: hirdeti Jézus
Krisztust a bálványimádóknak, de nem támadólag teszi, hanem „pontifexszé,
hídépítővé” válik (Homília a Szent Márta-házban, 2013. május 8.).

Pál kiindulópontja a
város „ismeretlen istennek” szentelt oltára (ApCsel 17,23) – volt ott egy oltár
„az ismeretlen istennek” felirattal; nem volt ott kép, semmi sem, csak ez a
felirat. Ebből az ismeretlen isten előtti „hódolatból” indul ki, és empátiával
hallgatói iránt azt hirdeti, hogy Isten „a polgárok között él” (Evangelii
gaudium
, 71), és „nem rejtőzik el azok elől, akik őszinte szívvel keresik,
még ha ezt tapogatózva teszik is” (uo.). Pál épp ezt a jelenlétet kívánja
feltárni: „Akit ti ismeretlenül tiszteltek, én azt hirdetem nektek” (ApCsel
17,23).

Hogy felfedje annak az
istennek az identitását, akit az athéniak imádnak, az apostol a teremtésből,
vagyis a kinyilatkoztatás Istenébe vetett bibliai hitből indul ki, hogy aztán
elérkezzen a megváltáshoz és az ítélethez, vagyis a kimondottan keresztény
üzenethez. Rámutat a Teremtő nagysága és az ember által épített templomok
közötti aránytalanságra, és elmagyarázza, hogy a Teremtő mindig keresteti magát,
hogy mindenki megtalálhassa. Ily módon Pál, XVI. Benedek pápa szép
megfogalmazásával, „azt hirdeti, akit az emberek figyelmen kívül hagynak, mégis
ismernek: az ismeretlen-ismertet” (XVI. Benedek: Találkozó a kultúra
világának képviselőivel a Collège des Bernardins-ban
, 2008. szeptember 12.).
Azután mindenkit arra biztat, hogy lépjen túl a „tudatlanság korszakain”, és a
közelgő ítéletre való tekintettel a megtérés mellett döntsön. Pál így érkezik el
a kérügmához, és utal Krisztusra, anélkül, hogy megnevezné. Úgy határozza meg
őt, mint azt a „férfit, akit Isten kiválasztott, és mindenki előtt igazolt
azáltal, hogy feltámasztotta a halálból” (ApCsel 17,31).


https://www.magyarkurir.hu/img1.php?id=101199&v=0&p=1&img=c_7.jpg
És
itt jön a probléma. Pál szava, melyet addig lélegzetvisszafojtva hallgattak
beszélgetőpartnerei – mert érdekes felfedezés volt –, akadályba ütközik:
Krisztus halála és feltámadása „bolondságnak” tűnik (1Kor 1,23), gúnyt és
nevetést vált ki. Pál ekkor eltávozik: úgy tűnik, kísérlete kudarcot vallott,
néhányan viszont elfogadják szavát, és megnyílnak a hitre. Köztük egy férfi,
Dénes, az Areopagosz tagja, és egy nő, Damarisz. Az evangélium Athénban is
gyökeret ereszt, és két hangon terjedhet tovább: a férfi hangján és a nő
hangján!

Mi is kérjük ma a
Szentlelket, hogy tanítson meg hidakat építeni a kultúrával, azokkal, akik nem
hisznek vagy másképp hisznek, mint mi! Mindig hidakat építsünk, mindig nyújtsunk
kezet, sose legyünk erőszakosak! Kérjük tőle, hogy képesek legyünk tapintattal
vinni a hit üzenetét a kultúrákba, szemlélődő tekintettel nézni azokra, akik nem
ismerik Krisztust, olyan szeretettől vezérelve, amely a legkeményebb szíveket is
felmelegíti!

Fordította: Tőzsér
Endre SP

Fotó: Vatican News
Forrás: Magyar Kurír