Ferenc pápa november 6-i, szerda délelőtti beszédének középpontjában Pál apostol alakja állt, aki kiváló példát adott a hit inkulturációjára az athéni Areopagoszon. Nekünk is hasonló szellemben és magatartással kell közelednünk mindenki felé – hangsúlyozta a pápa.
Hidakat építsünk
azok felé, akiknek más a kultúrája és a hite!
Ferenc
pápa
november 6-i, szerda délelőtti beszédének középpontjában Pál apostol alakja
állt, aki kiváló példát adott a hit inkulturációjára az athéni Areopagoszon.
Nekünk is hasonló szellemben és magatartással kell közelednünk mindenki felé –
hangsúlyozta a pápa. Magyarra fordított katekézisét teljes terjedelmében
közreadjuk.
Kedves testvéreim, jó
napot kívánok!
Folytatjuk „utunkat”
az Apostolok cselekedeteinek könyvével. A Filippiben, Tesszalonikában és
Bereában átélt megpróbáltatások után Pál Athénba, Görögország szívébe érkezik
(vö. ApCsel 17,15). Ez a város, mely a politikai dekadencia ellenére az ősi
dicsőség árnyékában élt, még őrizte a kultúra elsődlegességét. Itt az apostolnak
„háborgott a lelke, mert látta, hogy a város tele van bálványokkal” (ApCsel
17,16). Ez a pogányságba „ütközés” azonban ahelyett, hogy menekülésre késztette
volna, arra indítja, hogy hidat építsen, hogy párbeszédet folytathasson azzal a
kultúrával.
Pál úgy dönt, hogy
megismerkedik a várossal, ezért elkezdi meglátogatni a legfontosabb helyeket és
embereket. Megy a zsinagógába, mely a hitélet jelképe; megy a térre, mely a
városi élet jelképe; és megy az Areopagoszra [Arész-dombra], mely a politikai és
kulturális élet jelképe. Találkozik zsidókkal, epikureus és sztoikus
filozófusokkal, és sok más emberrel. Mindenkivel találkozik, nem zárkózik be,
megy, és minden emberrel beszél. Ily módon Pál megfigyeli a kultúrát, az athéni
környezetet, mégpedig szemlélődő tekintettel, amely „felfedezi Istent, aki ennek
a városnak a házaiban, utcáin, terein lakik” (Evangelii gaudium, 71). Pál
nem ellenségesen nézi Athén városát és a pogány világot, hanem a hit szemével.
És ez arra ösztönöz bennünket, hogy rákérdezzünk, mi hogyan nézzük városainkat:
közömbösen figyeljük? Megvetéssel? Vagy hittel, mely felismeri Isten gyermekeit
a névtelen tömegben?
Pál azt a tekintetet
választja, amely arra készteti, hogy utat építsen az evangélium és a pogány
világ között. Az ókori világ egyik leghíresebb intézményének, az Areopagosznak a
szívében rendkívüli példát nyújt a hit üzenetének inkulturálására: hirdeti Jézus
Krisztust a bálványimádóknak, de nem támadólag teszi, hanem „pontifexszé,
hídépítővé” válik (Homília a Szent Márta-házban, 2013. május 8.).
Pál kiindulópontja a
város „ismeretlen istennek” szentelt oltára (ApCsel 17,23) – volt ott egy oltár
„az ismeretlen istennek” felirattal; nem volt ott kép, semmi sem, csak ez a
felirat. Ebből az ismeretlen isten előtti „hódolatból” indul ki, és empátiával
hallgatói iránt azt hirdeti, hogy Isten „a polgárok között él” (Evangelii
gaudium, 71), és „nem rejtőzik el azok elől, akik őszinte szívvel keresik,
még ha ezt tapogatózva teszik is” (uo.). Pál épp ezt a jelenlétet kívánja
feltárni: „Akit ti ismeretlenül tiszteltek, én azt hirdetem nektek” (ApCsel
17,23).
Hogy felfedje annak az
istennek az identitását, akit az athéniak imádnak, az apostol a teremtésből,
vagyis a kinyilatkoztatás Istenébe vetett bibliai hitből indul ki, hogy aztán
elérkezzen a megváltáshoz és az ítélethez, vagyis a kimondottan keresztény
üzenethez. Rámutat a Teremtő nagysága és az ember által épített templomok
közötti aránytalanságra, és elmagyarázza, hogy a Teremtő mindig keresteti magát,
hogy mindenki megtalálhassa. Ily módon Pál, XVI. Benedek pápa szép
megfogalmazásával, „azt hirdeti, akit az emberek figyelmen kívül hagynak, mégis
ismernek: az ismeretlen-ismertet” (XVI. Benedek: Találkozó a kultúra
világának képviselőivel a Collège des Bernardins-ban, 2008. szeptember 12.).
Azután mindenkit arra biztat, hogy lépjen túl a „tudatlanság korszakain”, és a
közelgő ítéletre való tekintettel a megtérés mellett döntsön. Pál így érkezik el
a kérügmához, és utal Krisztusra, anélkül, hogy megnevezné. Úgy határozza meg
őt, mint azt a „férfit, akit Isten kiválasztott, és mindenki előtt igazolt
azáltal, hogy feltámasztotta a halálból” (ApCsel 17,31).
És
itt jön a probléma. Pál szava, melyet addig lélegzetvisszafojtva hallgattak
beszélgetőpartnerei – mert érdekes felfedezés volt –, akadályba ütközik:
Krisztus halála és feltámadása „bolondságnak” tűnik (1Kor 1,23), gúnyt és
nevetést vált ki. Pál ekkor eltávozik: úgy tűnik, kísérlete kudarcot vallott,
néhányan viszont elfogadják szavát, és megnyílnak a hitre. Köztük egy férfi,
Dénes, az Areopagosz tagja, és egy nő, Damarisz. Az evangélium Athénban is
gyökeret ereszt, és két hangon terjedhet tovább: a férfi hangján és a nő
hangján!
Mi is kérjük ma a
Szentlelket, hogy tanítson meg hidakat építeni a kultúrával, azokkal, akik nem
hisznek vagy másképp hisznek, mint mi! Mindig hidakat építsünk, mindig nyújtsunk
kezet, sose legyünk erőszakosak! Kérjük tőle, hogy képesek legyünk tapintattal
vinni a hit üzenetét a kultúrákba, szemlélődő tekintettel nézni azokra, akik nem
ismerik Krisztust, olyan szeretettől vezérelve, amely a legkeményebb szíveket is
felmelegíti!
Fordította: Tőzsér
Endre SP
Fotó: Vatican News
Forrás: Magyar Kurír