Elhangzott 2020. április 5-én Zakopánéban a Krakkói Egyházmegye keresztútján
Keresztút
Elhangzott 2020. április 5-én
Zakopánéban a Krakkói Egyházmegye keresztútján
Írta:
ks. dr Wojciech Węgrzyniak
ford.: Bogdan Adamczyk OFMConv
Bevezetés:
Úr Jézus Krisztus, mi,
emberek, Isten gyermekei, hívők és nem hívők, a történelem folyamán sok
keresztúton, éhínségen és kataklizmán mentünk keresztül. Az egyikre Téged
ítéltünk. A Te keresztutad a világ számára a legüdvösségesebb úttá vált, járd
velünk a pandémia keresztútját a lélek erejével, hogy meg tudjuk újítani a Föld
színét, és tedd ezt a Húsvét útjává.
I.
Állomás
EPIDÉMIÁRA ÍTÉLTEK
BENNÜNKET
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézust halálra ítélték.
Így döntött a Szanhedrin. Így kiabáltak az emberek. Így írta alá Pilátus. Ha nem
született volna, nem ítélték volna el. Ha ez nem lett volna az Atya akarata,
senki nem tett volna neki semmi rosszat. A kereszt titka az én és mások
szabadságának titka, az Isten és a világ természetének titka.
Epidémiára lettünk
ítélve. Ez döntés volt, vagy az ember tévedése, esetleg a természet az
emberiségnél régebbi titka, vagy a globális élet következményei, akár az Isten
gondviselésével nem ellenkező misztérium, ezt nem tudjuk. Viszont tudjuk, hogy
rá lettünk ítélve. Ma nincs itt az ideje, hogy az okot keressük. Ma itt az idő,
hogy már az első állomásnál szemünk a láthatáron megláthassa a feltámadás
szikraját.
II.
Állomás
A VÁLLAINKRA
KERESZTET VESZÜNK
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézus vállára vette a keresztet. Nem vitatkozott és nem tiltakozott. Nem menekült el, mint Názáretben, amikor le akarták taszítani a hegyről. Nem rejtőzött el, mint Jeruzsálemben, amikor az életére törtek. Nem hozatott angyali sereget, hogy mindenkinek megmutathassa az Isten Fiának hatalmát és mindenhatóságát. Ellenkezőleg, Isten szerény szeretete vállára veszi igazságtalan és a nem saját keresztjét.
Mi is vállunkra vesszük a járvány keresztjét. Nem követünk el öngyilkosságot. Nem zárjuk be kórházakat a betegek előtt. Nem lázadunk a korlátozásokkal szemben, és nem esünk kétségbe, amikor az ártatlan emberek megbetegszenek. Gyűjtéseket és mindenféle segítséget szervezünk, mert tudjuk, hogy ha a kezünkbe nem vesszük a keresztet, akkor halálosan megsebesít bennünket.
III. Állomás
ELESÜNK A NEMTÖRŐDÖMSÉG MIATT
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézus az út elején elesett a kereszttel. Túl nehéz volt a kereszt? Legyengítette őt a megostorozás és a töviskorona? Vagy talán megbotlott a köves úton? Leesett, és ez fájt. Különösen, mivel ez csak a kezdet. Vajon lesz ereje felkelni és továbbmenni?
A nemtörődömség az első esés a járványok időszakában. Az egészségügyi előírások megszegése, a veszélyhelyzet figyelmen kívül hagyása, játékot űzni a nagyon komoly dolgokból. Miért engedjük meg ezt az első elesést? Lehet, hogy a közöny legyengített minket? Talán nem tudtuk elkerülni az esését, mert a kő meg-lehetősen új? Fontos felkelni, hogy egyszer és mindenkorra megálljt parancsoljunk a kereszt megvetésének.
IV. Állomás
TALÁLKOZUNK AZOKKAL,
AKIKET SZERETÜNK
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Máriának nem
feltétlenül kellett volna Jézussal lennie a Tábor hegyén, de az anya nem
hiányozhatott fia keresztútján. Nem tudjuk, hogy most sietett-e, mint egykor
Názáretből Erzsébethez, vagy több napig volt-e a Szent városban, úgy, mint
akkor, amikor Józseffel keresték tizenkét éves elveszett fiúkat. Akkor
megtalálta őt a templomban. Most a templom Via Crucis lett.
A járvány keresztútján
kell találkoznunk szeretteinkkel. Ez az az idő, amikor a család válik a
legfontosabbá. Amint ennél az állomásnál József hiányzott, némelyeknek nehéz
lehet apja, anyja, férje vagy felesége, barátja vagy barátnője, barátai és
ismerősei hiánya. Kérjük Istent, hogy szenvedve szeretteink hiánya miatt,
azokhoz tudjunk közel kerülni, akikhez küldetésünk van.
V. Állomás
"CIRENEI" ORVOSOK ÉS
ÁPOLÓK SEGÍTIK A LEGTÖBBET
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
„Amint kifelé
vonultak, találkoztak egy Simon nevű cirenei emberrel. Ezt kényszeríttették,
hogy vigye a keresztet.” (Mt 27,32). Nem volt
más út. Maga Jézus példája is erre tanít. Ember volt, de nem mindenkit tudott jó
útra téríteni, mert ez egyáltalán nem könnyű feladat. És nemcsak Simon számára.
A járványok útján nem
bírjuk a "cirenei" orvosok és ápolók nélkül. Sem a hivatás, sem a pénz, sem a
hatalom nem segít ott, ahol csak az egészségügyi emberek segítségére
számíthatunk. Csak emberek vagyunk. Bár nem mindenki vehet részt ebben a
szolgálatban, sokan másként szeretnének segíteni. Mivel azonban leginkább ők
éreznek együtt a betegekkel ennek a keresztnek a súlyában, köszönjük meg nekik a
fáradságukat. Isten is adja meg nekik az ő áldását.
VI. Állomás
"VERONIKA" ÖNKÉNTESEI
SIETNEK A RÁSZORULÓKHOZ
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Veronikának nem kellett
semmit tennie. Otthon maradhatott volna, vagy csupán szemlélhette volna az
eseményeket. Lehet, hogy semmi érdekes, de valahogy biztonságosabb. Ez a szív
gesztusa azonban örökre nyomot hagyott. Jézus arcának nyomai. A szeretet világa,
amely mindent megtesz, ami lehetséges.
Ma Veronikák ezrei
kimentek a komfortzónából. Vásárolnak az idősebbek számára. Segítenek azoknak,
akik karanténban vannak. Szájvédő maszkokat varnak. Gyűjtéseket szerveznek. Ez
az önzetlen szeretet teszi, hogy az emberiség arca egyre istenibbé válik. És
ennek az arcnak a nyoma örökre fennmaradhasson.
VII. Állomás
ELESÜNK AZ EGOIZMUS
MIATT
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézus másodszor esik
el. Elesik annak ellenére, hogy találkozott anyjával, tapasztalta Simon
segítségét és Veronika szeretetét. Egy ilyen esés nagyon fájhat, mert ha ilyen
segítségekkel nem tudott a nehézségekkel megbirkózni, akkor honnan vesz erőt
arra, hogy ezt az utat végig megtehesse?
Az önzés a járvány
idejének második elesése. Sokak elkötelezettsége ellenére, több ezrek
önzetlensége, és azoknak fáradtsága, akik az első fronton küzdenek, mindig
akadnak olyanok, akik csak magukra gondolnak. A túlzott élelem halmozás
egoizmusa. Horribilis áremelések, hiszen itt a ritka lehetőség. A társadalmi
együttérzés hullámán ösztönzés a nem szükséges gyűjtésekre. Az ember ördögi
romlottsága, amikor az emberi tragédián pénzt akar keresni. Álljunk fel ebből az
esésből, mert szörnyű és embertelen.
VIII. Állomás
OLVASUNK SIRÁNKOZÓ
HÍREKET ÉS KOMMENTEKET
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
„Nagy tömeg
követte, asszonyok is, akik jajgattak és sírtak miatta. Jézus hozzájuk fordult:
„Jeruzsálem leányai – mondta nekik –, ne engem sirassatok. Inkább magatokat és
gyermekeiteket sirassátok!” (Lk 23,27-28). A
jeruzsálemi asszonyok sírása nem volt helyes, bár jól nézett ki. Semmi sem
zavaróbb, mint a sírás. Úgy tűnik, hogy a jajgatás az érzékenység és a szív
nyelve. De lehet a menekülés függönye attól, ami a legfontosabb.
A járvány idején sem
hiányzanak a jajgatások. Nem hiányzik a hamis próféták sikoltozása, mások felett
jajveszékelése, hogy mit kell tenniük, sírása a világi és vallási vezetői
felett. Nem hiányzik a pánik keltése sem az Internet gépezetének segítségével.
Jézus világosan mondja: "sírjatok inkább magatokért". Inkább törekedj
arra, amit megtehetsz magad és szeretteid számára.
IX. Állomás
A REMÉNYTELENSÉG
MIATT ELESÜNK
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézus harmadszor esik
el, nagyon közel a végéhez. A Golgota már látható, és van remény, hogy ez végre
befejeződik. Mégis elfogyott az erő. És ha nem volt elég erő menni, akkor
elegendő lesz-e felkelni? Kevés dolog olyan félelmetes, mint a kétségbeesés,
hogy minden erőfeszítésünk ellenére nem fogjuk elérni a célt.
A járványok idején a
harmadik esés a remény esése. Az egyre növekvő számú fertőzöttek statisztikája
nyomaszt bennünket. A fertőzött orvosok és ápolók súlya alatt görnyedünk.
Nyomaszt bennünket a fertőzöttek besorolása a jobb és rosszabb csoportjába.
Elkeserít a beismerés, hogy valami még mindig hiányzik, túl kevés, túl késő. A
törekvés a mindennapi megélhetésért tovább növeli lelki nyomást, a szabályok
betartása és az állampolgári szabadságok korlátozása megvisel. Leeshetünk. Egy
pillanatra lelkileg kiborulhatunk, de ne hagyjuk, hogy a remény meghaljon. Amíg
élünk.
X. Állomás
FEDEZZÜK FEL AZ
IGAZSÁGOT MAGUNKRÓL
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézust
lemeztelenítették kitéve a gúnyolódásra és becstelenségre. Megalázásra és
nevetségességre. Annak bemutatására, hogy az, aki Messiásnak vallotta magát,
csak meztelen király. Nem tudták azonban, hogy ez a lemeztelenítés csak a
megtestesülés szenvedésének előképe. Nem fogták fel, hogy ez a szeretet
eltakarja Ádám és Éva nemzedékének minden meztelenségét.
A járvány a szív
mélyéig lemezteleníti az emberiséget. A betegség letépi az álarcokat és megöli a
kétszínűséget. Felfedi az elhullott koponyákat a fehérre meszelt sírokban, vagy
a mindennapi élet porából kihúzza az észrevétlen gyöngyöket. Ez egy jó állomás.
Olyan, mint egy izgalmas pillanat az utolsó ítélet előtt. Mi több, azt a
lehetőséget hordozza magában, hogy a ruhák levetése nemcsak az igazságot fedheti
fel rólunk, hanem valódi megtéréshez is vezethet.
XI. Állomás
HÁROM SZEGGEL
ÁTSZÖGEZTEK BENNÜNKET
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézust a keresztre
szögezték. Az egyik szeget a bal kézbe. A másodikat jobba. A harmadik, hogy a
lábait rögzítse. A legsúlyosabb fájdalom az összes közül, ami volt és lesz. Az,
ami eddig keresztútja volt, most keresztté válik. A szegek biztosítják, hogy
haláláig senki sem választja el a kereszttől.
Ennél az állomásnál
gondoljunk azokra, akik a járvány bármelyik szegével szögeztek meg minket. Az
első szeg az, aki megölt egy szeretett személyt, a második, amely nem engedi a
légzést, mert elfogyott a lélegeztető gép, a harmadik, amely az orvosokat és az
ápolókat a kórházba szögezte, távol kedves gyermekeik jelenlététől.
Gondolkozzunk el. Imádkozzunk. Segítsünk. Osszuk meg hitünket tudva, hogy még a
legfájdalmasabb szeg is lehet a megváltás szege.
XII. Állomás
MEGHALUNK A MÁSOK
IRÁNT VALÓ SZERETETBŐL
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézus meghalt a
kereszten. Minden ember szeretetéért. Minden ember bűneiért. Egy ártatlan Bárány
feláldozta magát az eltévedt juhokért és a bárányok bőrébe bújt farkasokért. Az
élet adója feláldozta az életét. A menny Urát a föld rabszolgái győzték le.
Szeretetből.
A járványok idején
meghalunk, és mások iránti szeretetből fogjuk életünket áldozni. Több ezren szó
szerint adják életüket, különösen az orvosok és az ápolók. Egyesek mások miatt
feladják kezelésüket. Annak ellenére, hogy sokan túlélik, mindent megtesznek,
hogy segítsenek azoknak, akik elveszítik reményüket. Nincs nagyobb és szebb
szeretet, mint szeretetből életét adni másokért. Ha meghalni, akkor csak
szeretetből. Akarunk élni, mint az istenek, akkor mutassuk meg, hogy meg tudunk
halni, mint Isten!
XIII. Állomás
NE FELEDKEZZÜNK MEG
AZ GYENGÉDSÉG GESZTUSAIRÓL
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Jézus testét leveszik a
keresztről, és anyja ölébe fektetik. Bár Mária szívét áttörte a gyötrelem
kardja, nem hiányzik gyengédsége Fia iránt. Fájdalma ellenére gyengédségével
teljesen elárasztja halott gyermekét. Mint egykor Betlehemben, most is magához
öleli Őt. Az igaz szeretet nem sajnálja a gyengédséget, még akkor sem, ha másnak
feleslegesnek tűnhet.
A járványok idején nem
találkozhatunk. Egymással nem érintkezhetünk. Nem foghatunk kezet, még a
békeköszöntést sem. De nem adhatjuk fel a gyengédséget, a biztonságos
gesztusokat, amelyek közvetítik a szeretetet. Amikor az emberi testnek kicsit
távolabb kell lennie egymástól, szívünknek nagyon közel kell lennie egymáshoz.
XIV. Állomás
NE HAGYJUK EL A
HALOTTAKAT AZ UTCÁKON
P.:
Imádunk téged Krisztus és áldunk Téged,
H.: mert Szent Kereszted
által megváltottad a világot!
Milyen jó, hogy
Nikodémus és arimateai József gondoltak a temetésre. Nem várták Pétert vagy
valakit a családtagokból. Milyen jó, hogy valaki nem vesztette el a fejét,
amikor Jézus elvesztette életét. Megjöttek, elrendezték, levették a testét,
eltemették és kővel zárták a sírt. Ennyit lehetet megtenni. És ennyit megtettek.
Mindent megteszünk,
hogy az utcákon ne hagyjuk el a halottakat; nem engedjük, hogy a testek
szétbomolva az otthonokban heverjenek; hogy mosdatlanul dobjuk őket a névtelen
sírokba és papok nélkül temessük el őket, hozzátartozók nélkül. A járványok
idején nem hiányozhat a talpraesett József és Nikodémus, akik még a nap folyamán
sem félnek Jézushoz jönni.
Befejezés:
Uram Jézus Krisztus,
keresztutad a tizennegyedik állomással ér véget, de ez nem az evangélium utolsó
állomása. A szenvedés és a keresztre feszítés után jön el a feltámadás napja. Az
élet győz a halál fölött, a sírás örömmé változik, a félelem a békében enyhülést
talál.
Világmindenség Ura, aki
legjobban ismered az emberi fájdalmat, és tudod, hogy mi a húsvét ereje, kérünk
Téged, mindvégig légy velünk a járvány keresztútján. Szentlelkeddel ösztönözd a
gyógyszer-keresők fáradozásait. Erősítsd meg a betegeket támogató karokat.
Vigasztald azokat, akik elbúcsúznak a szeretteiktől. Készítsd elő mindenki
szívét a megbékélésre, és áldj meg mindenkit, amíg az egészség a betegség fölött
és az élet a halál fölött nem győzedelmeskedik. Ámen.
Miatyánk ...
Üdvözlégy Mária ...
Hiszek Egy Istenben ...
Imádság szent Mihály
Arkangyalhoz
„Szent Mihály
arkangyal, védelmezz minket a küzdelemben; a sátán gonosz kísértései ellen légy
oltalmunk! Esedezve kérjük: „Parancsoljon neki az Isten!” Te pedig, mennyei
seregek vezére, a sátánt és a többi gonosz szellemet, akik a lelkek vesztére
körüljárnak a világban, Isten erejével taszítsd vissza a kárhozat helyére!
Ámen.”
Képek: Pilisvörösvár - Szent Család templom
Józsa Judit keramikus művész alkotása
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni