Ferenc pápa szerint Európának egyszerre kell nyitottnak lennie az ideákra, a mennyre és a földi problémákra, különben elveszti lelkét.
Surján László
Európa reménye IV.
Ferenc pápa szerint Európának egyszerre kell nyitottnak lennie az ideákra, a
mennyre és a földi problémákra, különben elveszti lelkét.
Európa számos baja ellenére az emberek jó részének felettébb önzõ az
életstílusa. Nem törõdik azzal, hogy pillanatnyi gazdagsága hosszú távon nem
fenntartható, közömbösen néz a körülötte lévõ világra és végképp nem törõdik még
a szegények szegényeivel sem. Ferenc pápa rémisztõnek tartja, hogy a politikai
vitákat technikai, gazdasági kérdések árasztják el az emberek iránti aggodalmak
helyett. A férfiakra és nõkre csak úgy tekintenek, mint egy gép fogaskerekeire,
mint fogyasztókra és amennyiben életük már nem hasznos, probléma nélkül átlépnek
rajtuk, magukra hagyják õket. Ez a sors vár a haldoklókra, az öregekre, de a
méhen belül elpusztított gyermekekre is.
Ha
a technológia átveszi a vezetést, a célt és az eszközöket gyakran
összetévesztik. Ez az egyszer-használatosság kultúrájának, a túlhajtott
fogyasztásnak egyenek következménye.
A
parlament képviselõinek különleges küldetése, óriási lehetõsége van, ami nem
adatik meg másoknak. Viseljék gondját a szükséget szenvedõ egyéneknek és
nemzeteknek. Hogy senki ne érezze magát egyszer-használatos eszköznek.
Vajon helyreállítható-e még a jövõ reménye? A felelet Rafael híres freskójában
az Athéni iskolában van. A Vatikánban lévõ ismert freskó középpontjában Platón
és Arisztotelész áll.
A
lényeget az õ kézmozdulatuk mutatja meg. Platón keze felfelé, az égre mutat.
Arisztotelész a körülöttük lévõ valóságra koncentrál. Platón az ideákra, az
égre, mondhatjuk a mennyre mutat. Arisztotelész kinyújtott keze a nézõ felé
nyúl, a világ, a konkrét valóság felé. Ferenc pápa szerint ez Európának és
Európa történetének pontos képe. Az ég az Isten felé való nyitottságot, a
transzcendenst jelenti, ez volt valójában a múltban az európaiak legfõbb
jellemzõje. A föld Európának azt a gyakorlati képességét jeleníti meg, ami
képessé teszi a problémákkal való szembenézésre.
Európa jövõje azon áll vagy bukik, mondja Ferenc Pápa, hogy képes lesz-e
helyreállítani e két koncepció közötti kapcsolatot.
Az
az Európa, amelyik már nem nyitott a transzcendens felé, az lassanként azt
kockáztatja, hogy elveszíti a saját lelkét.
[Folytatjuk]
{mos_ri}