Képviselõ az európai térben


"Ha a huszonegy magyar képviselõ a 751 tagú Európai Parlamentben (EP) csak önmagára támaszkodna, semmit nem érhetne el. Csapatmunkára van szükség. A fel­adatokat az EP a politikai frakciók között osztja szét, a szétosztásnak szabályos rendje van, a vezérelv a frakció nagysága. Ezért az országnak nem használnak a független vagy a kis frakcióhoz tartozó képviselõk. "

Képviselõ az európai térben

Ha
a huszonegy magyar képviselõ a 751 tagú Európai Parlamentben (EP) csak önmagára
támaszkodna, semmit nem érhetne el. Csapatmunkára van szükség. A fel­adatokat az
EP a politikai frakciók között osztja szét, a szétosztásnak szabályos rendje
van, a vezérelv a frakció nagysága. Ezért az országnak nem használnak a
független vagy a kis frakcióhoz tartozó képviselõk. A következõ feladat
megfelelõ befolyást szerezni a frakción belül. Ez felkészültség és képesség
kérdése is, de majd ennyit számít az adott frakcióhoz tartozó nemzeti delegáció
létszáma. A néppárti frakció­ban az elsõ ciklusban tizenketten voltunk, a
másodikban tizennégyen. Azért tudtunk frakcióve­zetõ helyettesi, illetve
parlamenti alelnöki posztra jelölni, mert itthon sokan szavaz­tak ránk. Más
szavakkal: egy európai képviselõ sikerét választói alapozzák meg.

Az
EP elvben csak európai ügyekkel foglalkozik. Úgy kell tehát megfogalmazni a
ma­gunk érdekét, hogy az másoknak is megfelelve európai érdekké váljék. Így
lehettünk eredményesek a felzárkóztatási programok (elmaradt régiók fejlesztése)
vagy a mezõgazdasá­gi támogatások megtartásában.

Az
unió, s azon belül az EP érdekütköztetések terepe. Ha egy ország nem áll ki
keményen a saját érdekeiért, ne csodálkozzék, ha rosszul jár. Mások nem fognak
he­lyettünk gondolkodni, tehát bólogató Jánosokat nem érdemes Brüsszelbe
küldeni. Nem kell félni a vitáktól. Az elsõ, hogy tudjuk, mi jó
Magyaror­szág­nak. A második, hogy felmérjük, kikkel azonosak az érdekeink.
Támogatást közös érdek alapján kaphatunk, de egyfajta cserekereskedelemben is:
nekünk közömbös dologban segítve másokat erõsítjük a fegyverbarátságot.

Az
uniós döntéshozatalban nemcsak új dolgokat kell létrehozni, hanem régieket
meg­védeni, mint például most az akácot és az akácmézet. Néha váratlan helyrõl
jön segítség. Például annak, hogy az Unió jelentõsen csökkentette az
országhatárokon átnyúló mobiltelefon beszélgetések költségét, fontos magyar
vonatkozása is van: egy ilyen rendelkezés európaivá teszi az árszabályzást, s
ekként közvetetten támogatja például a rezsicsökkentést.


Másokkal összefogni néha csak kompro­misszu­mok árán lehet. Ez nem baj. A jó
komp­romisszum határt húz az önérdek és az önzés közé. Emlékezzünk: az elsõ
világhábo­rút lezáró békék a gyõztesek önzésbõl fakadtak. Az eredmény: újabb
világégés. Az Európai Unió azért jött létre, hogy a jövõ ne a reváns­vágy
diktálta háborúsá­gok­ból áll­jon.

Az
egyesült Európa különleges, soha nem volt világ. Kísérlet, amelyet önmagunkon
vég­zünk. Nem lezárt, hanem folyton változik. Alapelv, hogy az Unió csak
olyasmit szabályozzon és finanszírozzon, ami közösen jobb, hatékonyabb lehet,
mint a tagálla­mok szintjén. Sajnos elõfordul, hogy némelyek a választók ál­tal
nem vagy alig támo­gatott elgondolásaikat az Unión keresztül akarják
rákényszerí­teni a polgárokra. Gondolok többek között a teljesen szabad
abortuszra, a házasság fogalmának át­alakítására, az élet helyett a halál
kultúrájára. Velük szemben arra kell törekednünk, s tettük ezt eredményesen jó
néhány alkalommal, hogy ne engedjünk az unió egyik alapelvébõl, a
szubszidiaritásból. Meg kell õrizni a tagállamok illetékességét. Olyan
képvise­lõkre van szükség, akik nem akarják Brüsszel jogait a tagállamok kárára
növelni. Az unióval szemben éppen a jogkiterjeszkedõ próbálkozások gerjesztik az
elégedetlenséget. A polgárok gyakran találkoznak tõlük idegen néze­tekkel, és
nem látják, hogy az õ véleményük is tükrözõdnék a döntésekben. Ez a kri­tika
sokszor jogos. Az okok megítélésében azonban nem szabad a felszínen maradni. Az
EP összetételét a polgárok akarata dönti el. Ha, - mondhatjuk Platón nyomán, -
az er­kölcsösök és a tehetségesek távol maradnak a közügyektõl, ne
csodálkozzanak, ha az erkölcstelenek és a buták uralkodnak rajtuk. A
távolmaradás miatt a közjó és a közer­kölcs híveinek kisebb a súlya a
politikában, mint jelenléte a társadalomban. Tovább rontja a helyze­tet, hogy a
világtendenciával szemben Európában csökken a gyakorló keresztények száma. Az
uniós döntéseket ma is lehetséges a közjó és az erkölcsi értékek irányába
befolyásolni, de döntõ fordulatot csak az euró­paiak sikeres újra
evangelizációja eredményezhet.

A
képviselõ kirakatban van. Erkölcsi felfogásának nyílt vállalása: hitvallás. Az
elmúlt években arra törekedtünk, hogy világossá tegyük: lehet, hogy a
valláserkölcsi felfogás híveiként kisebbségben vagyunk a parlamentben, de amit
képviselünk, az legalább annyira korszerû és európai, mint ellenfeleink
véleménye. A helyzet javulhat, ha a ke­resztények mindannyian részt vesznek az
európai választásokon, és döntésük során figyelembe ve­szik, hogy mi várható
erkölcsi kérdésekben a pártoktól.