Békességes szó VI.


Nem ajtóstul rohanunk a házba, azaz nem a legkényesebb kérdésekkel kell kezdeni. Tö­rekedni kell azokra a kapcsolatokra, amelyek egyszerûen össze­hozzák a feleket. Ilyen a kultúra, s azon belül különösen a zene és a tánc.


Békességes szó VI.

Nem
ajtóstul rohanunk a házba, azaz nem a legkényesebb kérdésekkel kell kezdeni.
Tö­rekedni kell azokra a kapcsolatokra, amelyek egyszerûen össze­hozzák a
feleket. Ilyen a kultúra, s azon belül különösen a zene és a tánc.


Abkarovits Endre megfogalmazásában:

Azok, akik a
táncházakban a szomszéd és más népek táncait járják, zenéjüket hallgatják, nem
valószínû, hogy ezen etnikumokkal szemben valaha is ellenségesen, elõítélettel
vi­selkednének.

Abkarovits arra is rámutat, hogy többrõl van szó, mint az
elõítélet hiányáról. Ennél fontosabb a felismerés: egymást gazdagíthatjuk.

„Erdélyben fokozatosan keveredtek össze a különbözõ etniku­mok. Amikor ez
spontán módon ment végbe, akkor az emberek általában megtanulták kölcsönösen
tisztelni egymás kultúráját, szokásait, s az is természetes volt, hogy legalább
valamilyen szinten egymás nyelvét is beszélték. Ünnepeikre meghívták egymást, s
egy-egy lakodalomban vagy más je­les eseményeken teret engedtek annak, hogy a
másik nemzetiség táncai, zenéje, dalai is megjelenje­nek. Így aztán jelentõs
hatással voltak egymás kultúrájára, olyannyira, hogy például az erdélyi ro­mánok
táncai jobban hasonlítanak a magyarokéra, mint a moldvai vagy havasalföldi
románokéra. Sok faluban egyszerre több nemzetiség élt, s kultúrájuk annyira
összeolvadt helyenként, hogy a kí­vülálló és nem szakértõ sokszor meg nem tudja
mondani, hogy egy adott dal vagy tánc magyar-e vagy román. Arról a dallamról,
amit én sokáig úgy tartottam számon, mint a legszebb magyar népi dallam, idõvel
megtudtam, hogy egy bonchidai román forgatós.”

A
népdal nem ismeri a határokat, nem ismeri a, kirekesztést, gyûlöletet. A népdal
lelkülete, szépsé­ge azért tudott kimagasló mûvészetté kristályosodni, mert az
egykoron nagyrészt béké­ben egymás mellett élõ népek, nemzetek megajándékozták
egymást saját népmûvészetükkel. -

Ezt már Szvorák Katalin írta, aki hozzátette:

Politikai véleményt kinyilvánítani ritka alkalom számomra, mert Bartók 1937-ben
megjelent gondolata gyakran visszacseng lelkemben: „...ahol a politika kezdõdik,
ott megszûnik a mûvészet és a tudomány, megszûnik a jog és belátás."

Charta ügyben mégis megszó­lalt, persze
ezzel is aláhúzta, hogy ez a mozgalom nem politika, legalábbis nem pártpolitika,
hanem a szó õsi értelmében közös világunk (poliszunk) ügyeinek intézése.


Kell-e megbékélés a térségben? A válasz
egyértelmûen IGEN – állítja Szabó Antal. Üzenete fontos, mert szót emel a
közeledés legfõbb akadálya, a kölcsönös félelem ellen. Így ír: „
Az elmúlt
évtize­dekben Európán, de az egész világon is legjobban II. János Pál pápát
tisztelem és becsülöm, aki 1978-ban elsõ ünnepélyes pápai miséjén homíliáját
azzal a mondattal kezdte, hogy "Ne féljetek!". Ez az üzenet most is érvényes.
Elsõsorban szomszédainkkal kell testvéri szeretetben élnünk. Szük­ségünk van
egymás termékeire, szolgáltatásaira és kultúrájára, mert az "öreg Európa"
bennünket csupán piacnak tekint, ahol a bóvlit el lehet adni.”


[Folytatjuk]


Surján László

 

{mos_ri}