A MEGBOCSÁTÁSRÓL 4.


A megbocsátás egy sokat szenvedett, sok méltánytalanságot elviselni kényszerült nép esetén nehéz téma. Rédly Elemér atya számos írásban foglalkozott ezzel a kérdéssel, ezekből az írásaiból kötött csokrot a számunkra. Összeállítását 7 részletben adjuk közre.

Rédly Elemér


A MEGBOCSÁTÁSRÓL

A megbocsátás egy
sokat szenvedett, sok méltánytalanságot elviselni kényszerült nép esetén nehéz
téma. Rédly Elemér atya számos írásban foglalkozott ezzel a kérdéssel, ezekből
az írásaiból kötött csokrot a számunkra. Összeállítását 7 részletben adjuk
közre. [S. L.]


4. ISTEN VÉGTELENÜL IRGALMAS


Mennyei Atyánk irántunk
való szeretetét számtalan ajándékából felfedezhetjük, de a leginkább abból, hogy
megbocsátja bűneinket. Az Úr Jézus tanított meg minket az emberek közti békére
vezető egyetlen útra, a szeretet és a megbocsátás útjára. Erre a megbocsátó
szeretetre mindnyájunknak szüksége van, mert egyikünk sem tökéletes, hibátlan
ember, és a legkönnyebben azokat bántjuk meg, akiket a legjobban szeretünk.
Naponta meg kell bocsátanunk egymásnak. Lehet ezen botránkozni, de ismételten
tudatosítani kell, hogy a megbocsátás nem jelenti a rossz utólagos jóváhagyását,
hanem azt, hogy a rosszat nem viszonozzuk rosszal.


AKIK NEM TUDNAK
MEGBOCSÁTANI. Sokan vannak, akik nem tudnak és nem is akarnak megbocsátani, mert
ragaszkodnak a maguk vélt vagy valós igazához, mert fontosabbnak tartják saját
érdekeik megvédését, mint a békeséget. Valóban a béke alapja az igazságosság, de
a megbékéléshez többre van szükség, áldozatkész szeretetre, arra a szeretetre,
amely a rosszat is jóval viszonozza. Erről írta levelében a rómaiaknak Szent Pál
apostol: „Amennyiben rajtatok múlik, lehetőleg éljetek minden emberrel
békességben… Ha ellenséged éhezik, adj neki enni; ha szomjazik, adj neki inni,
mert ha így teszel, égő parazsat raksz a fejére. Ne győzzön rajtad a rossz, te
győzd le jóval a rosszat.” (Róm 12,18-21) Csak az önző ember nem tud
megbocsátani, de keményszívűségével csak saját magának árt. Aki ugyanis haragot
tart, mert nem akar megbocsátani az ellene vétőnek, az rabja marad saját
haragjának mindaddig, amíg nem tud megbocsátani.