Ugye emlékszünk Roldofóra? Zseniális bűvész volt. Egyik jellegzetes mondása: vigyázat, csalok! Ő ihlette a felvezetést: vigyázat, lopok. A címet Rodolfótól, a tartalmat Hodász Andrástól lopom, aki öt jelenségről beszél, amelyekkel a katolikusok idegesítve a többieket gátolják, hogy a kívülállók közeledjenek az egyházhoz.
Vigyázat, lopok!
Ugye emlékszünk Roldofóra? Zseniális bűvész volt. Egyik jellegzetes mondása:
vigyázat, csalok! Ő ihlette a felvezetést: vigyázat, lopok. A címet Rodolfótól,
a tartalmat
Hodász Andrástól lopom,
aki öt jelenségről beszél, amelyekkel a
katolikusok idegesítve a többieket gátolják, hogy a kívülállók közeledjenek az
egyházhoz. Ám nem kell vallásosnak lenni ahhoz, hogy kiállhatatlanok legyünk.
Bárki szebbé teheti a világot, ha ezt az ötöt elkerüli.
Sértődékenység.
Találkozom valamivel, amivel nem értek egyet, vagy ami bánt, netán számomra
hátrányos. Azonnal ugrom. Tiltakozom, petíciót indítok, fűt-fát kiabálok. Ez az
érzékenység és oltalomkeresés, visszaütési kényszer sebzettségem jele. Sokak sok
minden miatt sebzettek. Van indokolt tiltakozás is, de ne ez legyen az első
reakcióm. Ha kifogásolnak valamit, amit tettem, alaposan végig kell gondolnom:
nincs-e igazuk. Nem azt, hogy milyen indokból kritizálnak, hanem azt, hogy
jogos-e a kritika, vagy sem. Ha legalább részben jogos, bátran ismerjem el, sőt
köszönjem meg.
Lebunkózás.
Akkor követem el, ha a másik véleményét valamilyen szentírási helyre való
hivatkozással vagy dogma emlegetésével félresöpröm. Nem jó úgy elutasítani
valakit, hogy meg sem hallgatom a mondanivalóját, és nem értem meg a
problémáját. Ez a jelenség sem a keresztények privilégiuma: tekintélyre bárki
tud hivatkozni. Csak épp lehet, hogy aki az egyiknek tekintély, a másiknak
inkább vörös posztó.
Hiteltelenség.
Dohányos orvos ne érveljen a dohányzás ártalmaival, a nem dohányos viszont ne
fitymálja le a leszokás nehézségeit. Az első hiteltelen, a második pedig olyat
követel, aminek a súlyát nem érzi. Mindkettőnek van azonban mozgásköre: a
dohányos elmondhatja, hogy mi kárát látja a saját dohányzásának. Aki soha nem
dohányzott, az éreztesse, hogy milyen tiszteletreméltó, aki vállalja a leszokás
kínjait. A politikus ne vádolja korrupcióval az ellenfelét, ha neki félnie kell
egy vagyonosodási vizsgálattól.
Kárhoztatás.
Először hallgatva Hodásznál ezt a részt, nem is értettem, mit mond. Bármennyit
lógok az interneten, nem találkoztam olyan vitával, ahol valaki pokolba
kerüléssel fenyegette volna a többieket. Második nekifutásra viszont magamra
ismertem. A nemzetek közötti megbékélés fontosságát hangsúlyozva gyakorta idézem
a Miatyánkot: „ bocsásd
meg a vétkeinket, amint mi is megbocsátottunk az ellenünk vétkezőknek.”
A szöveg egyértelmű: a megbocsátásra való készségünktől függ, hogy az Atya
irgalmaz-e nekünk is. A kérések között ez az egyetlen, amelyhez Jézus feltételt
szabott, és ez az egyetlen, amelyet egy magyarázó mondattal külön is
nyomatékosított: „ Ha
megbocsátjátok az embereknek, amit vétettek ellenetek, mennyei Atyátok is
megbocsát nektek”.
Sok beszédemben elmondtam ezt, s általában nem
értem el a kívánt hatást. Nem fenyegetni kell azokat, akik nem megbocsátanak meg
(szlováknak, románnak, anyósnak, menynek), mert az már ítélkezés. Az Istené az
ítélet. A mi megbocsátási készségünk voltaképp lehetőség, amit Jézus felkínál.
Szeretetlenség.
A
Bibliában a szeretet a főparancs. Szeressed felebarátodat, mint önmagadat. De ki
is a felebarát? Más nyelveken a közérthetőbb szomszéd szót használják. Valójában
bárki, akivel kapcsolatba kerülök. Aki ott poroszkál előttem az úton és feltart.
Aki elém vág vagy jobbról előz az autópályán. Aki félrelök a bejáratnál. Aki nem
válaszol a levelemre. Aki megbotránkoztat. Aki megsért. Félremagyaráz. Szemembe
hazudik. Mit tegyek ilyenkor? A cél: az ellenségszeretet. Jézus kijelölte az
utat: „ szeressétek
ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért !”
Kerüljük el ezt az öt csapdát. Próbáljuk meg
szebbé, jobbá szeretni ezt a világot.
Surján László
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni