BECSAPÁS ELLEN VÉDEKEZZ!


"Sokat ártott az újságírásnak az elektronikus média. Itt ugyanis a cél nem a tájékoztatás, hanem a figyelem felkeltése. A bevétel a rákattintások számától függ, azaz minden áron el kell érni, hogy az internet vándora arra kattintson, amire a szerkesztők szeretnék."


BECSAPÁS ELLEN VÉDEKEZZ!


Sokat ártott az újságírásnak az elektronikus média. Itt ugyanis a cél nem a
tájékoztatás, hanem a figyelem felkeltése. A bevétel a rákattintások számától
függ, azaz minden áron el kell érni, hogy az internet vándora arra kattintson,
amire a szerkesztők szeretnék. Ezer példa van erre. Számomra különösen
fájdalmas, hogy olyan hajdanában igen komolynak számító lapok is élnek ezzel a
trükkel, mint a National Geographic. Példáim olyanok, amelyeknek magam is
áldozatul estem.

Íme
egy részlet, amelyben a NG a maga cikkét hirdeti:


Ki
ne akarná megtudni, hogy milyen is volt ama híres bárka? Még akkor is érdekel,
ha legjobb tudásom szerint a történet műfaja nem holmi tudósítás, hanem tanmese,
amit az üzenete miatt fogalmaztak meg. Nos, rákattintva a következőt látom:


Mit
nem tesz egy kérdőjel? A 98 százalékos bizonyosság is inkább egy fantaszta
nagyhangú kijelentése, mint tudományosan megalapozott vélemény.

A
másik példám tárgya szintén Noé bárkája:


A
csúsztatás is ugyan az:



Ráadásul mindkét hír elavult, 14 ill. 12 évesek. A napi politikai hírekben is
megtapasztalhatod ezt a trükköt. Becsapás ellen védekezz! A legjobb védekezés az
volna, ha az ilyen lapokat nem olvasnánk. Csak ezáltal nem maradna olvasnivaló.


Surján László