A nagyszabosi alagút / Slavošovský Tunel


Hogy Szlovákia, Felföld, Felvidék, (nevezzed ahogy jónak látod), csodálatos, az nem kétséges. Ám érthetetlen, hogy az Úžasné Slovensko - Wonderful Slovakia oldal miért nem pontosan mutatja be érdekességeit, szépségeit.

A
nagyszabosi alagút / Slavošovský Tunel

Hogy
Szlovákia, Felföld, Felvidék, (nevezzed ahogy jónak látod), csodálatos, az nem
kétséges. Ám érthetetlen, hogy az Úžasné Slovensko - Wonderful Slovakia oldal
miért nem pontosan mutatja be érdekességeit, szépségeit.

Itt
van példának a

Slavošovský Tunel
.


A képen fa, kültéri, fű láthatóAutomatikusan generált leírás


Szép is, érdekes is ez az alagút, ami Nagyszabos határában található. A
Csodálatos Szlovákia oldal ezt írja róla: Je považovaný za najdlhší cyklistický
tunel v Európe a tretí najdlhší na svete
https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/ta5/1.5/16/1f642.png?_nc_eui2=AeEDJfiU-8ETrEsRw4Ke3SiBisRTXB9D-UMQmmxtq8rpsdX6_YoYPwdLDzlB2jqTDxHWlGCFTBYgskbG2WX-IqoyMzTa9-LtNJZHDrfZNSaj3A:)
autor fotografie:

Makbedrik dream photo
. Ami magyarul annyit tesz: „Ez a leghosszabb
kerékpáros alagút Európában és a harmadik leghosszabb a világon
https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/ta5/1.5/16/1f642.png?_nc_eui2=AeEDJfiU-8ETrEsRw4Ke3SiBisRTXB9D-UMQmmxtq8rpsdX6_YoYPwdLDzlB2jqTDxHWlGCFTBYgskbG2WX-IqoyMzTa9-LtNJZHDrfZNSaj3A:)
A fotó szerzője:

Makbedrik Dream Photo
.


Meglepő, hogy egy hosszú alagutat építettek kerékpárosoknak, úgy, hogy az alagút
megvan, az út viszont 70 éve hiányzik.

De
erre is van magyarázat. Szó sincs, nem is volt, kerékpárútról. Mi történt tehát?
Egy kis kitérő: Arról sokat beszéltünk, hogy a Trianoni határok mennyire
mesterségesek, mennyire nem vették figyelembe sem a terep adottságait, sem a
közlekedési utakat és persze a nyelvhatárt sem. Határt húzni oda, ahol nem volt,
nehéz mutatvány. Az 1938-as csehszlovák-magyar határt sem sikerült tökéletesen
meghúzni. A nyelvhatárt még csak-csak eltalálták, de nézzük a közlekedést. Az
alábbi térképen jól látszik, hogy a határ lemetszette az egyes szárnyvonalak
közötti összeköttetést például Rozsnyó környékén. Pelsőcre három vonal is
befutott: Murányból, Nagyszabosról és Dobsináról. A lábuk vágta vonalak
értelmetlenné váltak. Tiso Szlovákiája azonban nem esett kétségbe és az
országhatárra kifutó szárnyvonalakat egy alagút rendszerre rá akarta kötni a
Breznóbányánál lévő fővonalra.

Az
ehhez szükséges alagutak részben elkészültek, ezek egyike a Korpást és
Nagyszabost összekötő, vagy 2400 méter hosszú, ma is járható alagút.

 


Egyébként ötletnek jó, hogy kerékpárutat varázsoljanak ide, de úgy tűnik, hogy
alagút már van, út még nincs.


Amíg nincs, addig a Slavošovský Tunel nem Európa leghosszabb kerékpárút
alagútja, hanem csak egy elhagyott vasúti alagút. (Vályi András országleírása
szerint Pelsőc magyar község, míg Nagyszabost emberemlékezet óta szlovákok
lakták. Az akkori határ tehát valóban a nyelvhatáron volt.)

Aki
ezekről a félbemaradt alagutakról többet akar tudni,

kattintson bátran ide
.

A
Csodálatos Szlovákia szerzőinek pedig azt ajánlhatjuk, hogy legyenek büszkét
Szlovákia szépségeire, de ne varázsoljanak elő a semmiből minden tárgyi alap
nélküli európai rekordokat. A valóság is elég érdekes, nem kell tupírozni. Mit
szólnának, ha a ma egyre divatosabb kerékpáros turizmus hívei végig akarnák
kerekezni „Európa leghosszabb kerékpáros” alagútját? Vagy az elmúlt öt évben ezt
megépítették volna? A közölt fénykép nem erre utal.


Surján László