Az interneten megjelenõ újságok jelentõségét nemcsak az mutatja, hogy majd minden valamire való lapnak van internetes kiadása, hanem az is, hogy hírekkel, publicisztikával, akár bulvárral és sporttal foglalkozó portálok is piacképesek. A „Csak on line?” megjelenés lefitymálásának lassan lejár az ideje.
Surján László
Csak on line?
Az
interneten megjelenõ újságok jelentõségét nemcsak az mutatja, hogy majd minden
valamire való lapnak van internetes kiadása, hanem az is, hogy hírekkel,
publicisztikával, akár bulvárral és sporttal foglalkozó portálok is piacképesek.
A „Csak on line?” megjelenés lefitymálásának lassan lejár az ideje.
Még
orvostanhallgató voltam, amikor elsõ tudományos cikkem megjelent.
Megtapasztaltam az alighanem minden kezdõ tollforgató lelkesítõ érzését:
nyomtatásban látni a nevemet. A kutatómunka azután hamar szerénységre vezetett:
a nem-tudásunk mindig nagyobb, mint a tudásunk, de a nyomtatott írást azóta is
becsülöm.
A
miniszterelnök müncheni párhuzamos interjújának története is felveti ezt a
kérdést. A bajor és a magyar miniszterelnöktõl
a Welt újságírója kérdezett, s a szöveg meg is
jelent az on line kiadásban, de az volt az ígéret, ha úgy vesszük megállapodás,
hogy a vasárnapi számban az interjú nyomtatásban is megjelenik.
Sokan ismerik már a történetet: nem jelent meg. A miniszterelnöki hivatal
közölte, hogy a Welt kiegészítõ kérdéseket tett fel, s a megjelentetést az erre
adott válaszoktól tette függõvé. Ez az eljárás szokatlan. Erõsebb jelzõket is
lehetne mondani. A kérdések úgymond kellemetlenek voltak, mert mind a kérdés
állítást tartalmazott, s nem volt információ arról, hogy azokra Seehofer
miniszterelnök úr is reagálhatott volna. A párhuzamos interjú mûfaja szûnt volna
meg, ha a kérdéseket a magyar fél elfogadja.
A
történetet a magyar baloldali sajtó is ismerteti, és persze alig foglalkozik a
lényeggel, azaz az interjú tartalmával, a figyelmet afelé terelik, hogy a német
sajtó mennyire elbánt a magyar ,miniszterelnökkel.
Elbánt volna? Ha elfogadjuk, hogy a nyomtatott sajtó az igazi, akkor igen. De
így van-e ez? Nincsenek hiteles adataink, nem is lehetnek, arról, hogy egy
kinyomtatott lap egyik cikkét hányan olvassák el. Ez teljes biztonsággal az
interneten megjelent írások esetén sem adható meg, de legalább közelítõ érték
mondható. Az internet elterjedését, költségeit, a nyomtatott sajtó árát és
hozzáférhetõségét megfontolva, megkockáztatom, hogy az internetes megjelenés
fontosabb, mint a nyomtatott.
Érdemes elvégezni egy gondolatkísérletet. Idézzed fel, mi volt az a három
legfontosabb hír, amire az elmúlt napon felfigyeltél. Ezek után gondold meg:
melyik milyen forrásból jutott el hozzád. Van esély rá, hogy 3 : 0 legyen az
internet javára. Kicsit mégis várni kell, amíg a régi reflexek eltûnnek. De
eljön az idõ, amikor a „Csak on line?” némileg becsmérlõ kifejezése helyett a
„Csak nyomtatva?” lesz a reális megközelítés. A Magyar-Hon-Lapot sem sokan
olvasnák, ha papíron lehetne csak hozzá jutni.