Megújuló útdíjak


A jelenlegi útdíjfizetési rendszer időalapú és nincs tekintettel arra, hogy mekkora utat teszünk meg. Igaz, hogy most is a használó fizet, de nem használat arányosan. A megyei matricarendszer bevezetése jelentős lépés egy igazságosabb és sokaknak előnyösebb rendszer felé. Az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele viszont komoly indulatokat váltott ki, amelyeket a pártpolitika mesterségesen felnagyított. A próbaüzem tapasztalatai alapján a feszültség lényegesen enyhülhet.


Surján László


Megújuló útdíjak

A
jelenlegi útdíjfizetési rendszer időalapú és nincs tekintettel arra, hogy
mekkora utat teszünk meg. Igaz, hogy most is a használó fizet, de nem használat
arányosan. A megyei matricarendszer bevezetése jelentős lépés egy igazságosabb
és sokaknak előnyösebb rendszer felé. Az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé
tétele viszont komoly indulatokat váltott ki, amelyeket a pártpolitika
mesterségesen felnagyított. A próbaüzem tapasztalatai alapján a feszültség
lényegesen enyhülhet.


Orbán Viktor péntek reggel a Kossuth Rádióban kitért az útdíjrendszer
változásaira. A riporter a kormányzati munka működési zavaraként említette ezt a
manapság valóban sok vitát kavaró kérdését. A miniszterelnök ezzel szemben
próbaüzemnek nevezte januárt és mindenkit biztatott arra, hogy jelezze, szerinte
mit kellene változtatni.


Ennek a felszólításnak engedve a magam javaslatait az alábbiakban foglalom
össze:

  1. Egy
    megyei matrica érvénye a megyehatáron túli első lehajtóig terjedjen. (Ezt mint
    valószínű változást Orbán Viktor is említette.)

  2. Az
    M8-as és M9-es jelzésű szakaszok, amelyek lényegében Duna hidak, s egy majdani
    autópálya részének tekinthetők, a Megyeri-híd mintájára ne legyenek fizetősek.

  3. Ne
    legyen megyei matrica olyan megyében, amelyben a jelenlegi tervek szerint
    fizetősnek számító útszakasz nem éri el a 30 kilométert. Ez Veszprém és Vas
    megyét érinti.

  4. A Liszt
    Ferenc repülőtérre való kijutás legyen ingyenes.

  5. A
    Budapestre vezető autópályáknak az M0 körgyűrűn belül lévő szakaszai legyenek
    ingyenesek.

  6. Az
    autóutak bevonása a matrica rendszerbe indokolt, de csak akkor, ha a négy
    pályás szakasz hossza egybefüggően legalább 30 kilométer. Ha a 8-as út ily
    módon autóúttá fejlődik is, az M7-es Veszprém megyei szakasza ne legyen
    fizetős.

  7. Ne
    tekintsenek autóútnak olyan helyenként négypályás utakat, amelyeken a sebesség
    korlát 90 km/óra. Ezért az M2 fizetőssé tétele nem indokolható, különösen hogy
    a jobb közlekedési lehetőséget nyújtó 21-es és 8 út nincs bent a rendszerben.
    Ezeket, miután a 6. pontban említett készültségi fokot elérik, természetesen
    be kell vonni a megyei matrica rendszerbe.

  8. Új
    útszakasz fizetőssé tétele vagy az átadást követő év január elsejétől
    kezdődjék, vagy megfontolandó, hogy a megyei és az éves matricák a
    megváltásukat követő egy évig legyenek érvényesek. Így aki például májusban
    vásárol gépkocsit, azonnal hozzájuthatna az éves matrica kényelméhez.

  9. A
    próbaüzem legyen próbaüzem. Ne büntessék semmiféle eljárási díjjal és
    személyes megjelenési kötelezettséggel azokat, akik a számukra szükséges
    matricát utólag vásárolják meg. Ez annál is inkább indokolt, mert január
    elsejével a megyei matricák on line vásárlására nem volt lehetőség.

  10. A
    nagycsaládosok 50 százalékos kedvezménnyel vásárolhassák meg a D2-es matricát.