A jelenlegi útdíjfizetési rendszer időalapú és nincs tekintettel arra, hogy mekkora utat teszünk meg. Igaz, hogy most is a használó fizet, de nem használat arányosan. A megyei matricarendszer bevezetése jelentős lépés egy igazságosabb és sokaknak előnyösebb rendszer felé. Az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele viszont komoly indulatokat váltott ki, amelyeket a pártpolitika mesterségesen felnagyított. A próbaüzem tapasztalatai alapján a feszültség lényegesen enyhülhet.
Surján László
Megújuló útdíjak
A
jelenlegi útdíjfizetési rendszer időalapú és nincs tekintettel arra, hogy
mekkora utat teszünk meg. Igaz, hogy most is a használó fizet, de nem használat
arányosan. A megyei matricarendszer bevezetése jelentős lépés egy igazságosabb
és sokaknak előnyösebb rendszer felé. Az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé
tétele viszont komoly indulatokat váltott ki, amelyeket a pártpolitika
mesterségesen felnagyított. A próbaüzem tapasztalatai alapján a feszültség
lényegesen enyhülhet.
Orbán Viktor péntek reggel a Kossuth Rádióban kitért az útdíjrendszer
változásaira. A riporter a kormányzati munka működési zavaraként említette ezt a
manapság valóban sok vitát kavaró kérdését. A miniszterelnök ezzel szemben
próbaüzemnek nevezte januárt és mindenkit biztatott arra, hogy jelezze, szerinte
mit kellene változtatni.
Ennek a felszólításnak engedve a magam javaslatait az alábbiakban foglalom
össze:
-
Egy
megyei matrica érvénye a megyehatáron túli első lehajtóig terjedjen. (Ezt mint
valószínű változást Orbán Viktor is említette.) -
Az
M8-as és M9-es jelzésű szakaszok, amelyek lényegében Duna hidak, s egy majdani
autópálya részének tekinthetők, a Megyeri-híd mintájára ne legyenek fizetősek. -
Ne
legyen megyei matrica olyan megyében, amelyben a jelenlegi tervek szerint
fizetősnek számító útszakasz nem éri el a 30 kilométert. Ez Veszprém és Vas
megyét érinti. -
A Liszt
Ferenc repülőtérre való kijutás legyen ingyenes. -
A
Budapestre vezető autópályáknak az M0 körgyűrűn belül lévő szakaszai legyenek
ingyenesek. -
Az
autóutak bevonása a matrica rendszerbe indokolt, de csak akkor, ha a négy
pályás szakasz hossza egybefüggően legalább 30 kilométer. Ha a 8-as út ily
módon autóúttá fejlődik is, az M7-es Veszprém megyei szakasza ne legyen
fizetős. -
Ne
tekintsenek autóútnak olyan helyenként négypályás utakat, amelyeken a sebesség
korlát 90 km/óra. Ezért az M2 fizetőssé tétele nem indokolható, különösen hogy
a jobb közlekedési lehetőséget nyújtó 21-es és 8 út nincs bent a rendszerben.
Ezeket, miután a 6. pontban említett készültségi fokot elérik, természetesen
be kell vonni a megyei matrica rendszerbe. -
Új
útszakasz fizetőssé tétele vagy az átadást követő év január elsejétől
kezdődjék, vagy megfontolandó, hogy a megyei és az éves matricák a
megváltásukat követő egy évig legyenek érvényesek. Így aki például májusban
vásárol gépkocsit, azonnal hozzájuthatna az éves matrica kényelméhez. -
A
próbaüzem legyen próbaüzem. Ne büntessék semmiféle eljárási díjjal és
személyes megjelenési kötelezettséggel azokat, akik a számukra szükséges
matricát utólag vásárolják meg. Ez annál is inkább indokolt, mert január
elsejével a megyei matricák on line vásárlására nem volt lehetőség. -
A
nagycsaládosok 50 százalékos kedvezménnyel vásárolhassák meg a D2-es matricát.