Szent II. János Pál pápa emlékezete az Magyar-Hon-Lapon (4)


A Magyar-Hon-Lap a pápa halála és temetése (2005. április 2. - április 8) között naponta jelentetett meg egy-egy oldalt a pápára emlékezve.

Totus Tuus - Egészen a Tiéd

Elhunyt II. János Pál pápa


II. János Pál számos enciklikát, apostoli levelet, buzdítást, üzenetet adott
ki, de ezek jó része nemcsak a katolikus hívőknek szólt, hanem a világ
valamennyi emberéhez (pl. újságírókhoz, művészekhez, a különféle
Világnapokra, stb).

A
tanító

Részlet II.
János Pál pápa

FAMILIARIS
CONSORTIO
apostoli buzdításából

A KERESZTÉNY CSALÁD FELADATAIRÓL
A MAI VILÁGBAN

1981. november 22.
"A család és a társadalom

17. A család személyek együttese, a legkisebb társadalmi sejt, s mint ilyen
az egész társadalom élete számára alapvető intézmény.

Mit vár a család mint intézmény a társadalomtól? Mindenekelőtt azt, hogy
ismerjék el a maga valóságában (identitásában) és fogadják el a maga
társadalmi alanyiságában. Ez az alanyiság a házasság és a család sajátos
mivoltához kötődik. A család intézményének alapjában lévő házasság
szövetséggel jön létre, mellyel "a férfi és a nő az egész élet olyan
közösségét hozza létre egymással, mely természeténél fogva a házasfelek
javára, gyermekek nemzésére és nevelésére irányul".Csak az ilyen egység
tekinthető és erősíthető meg "házasságként" a társadalomban. Nem tekinthetők
ellenben házasságnak a többi személyek közti kapcsolatok, melyek nem
felelnek meg az előbbi föltételeknek, még akkor sem, ha ma annyira terjednek
a család és társadalom szempontjából veszedelmes irányzatok.

Az emberi társadalom nem vállalhatja az engedékenység kockázatát a család és
a házasság lényegét alapjában érintő kérdésekben. Az ilyen erkölcsi
engedékenység ugyanis csak kárt okozhat az emberek közötti közösség és béke
jogos igényének. Így érthető, hogy az Egyház miért védi erősen a család
mivoltát (identitását), s miért sürgeti az illetékes intézményeket, főként a
politika felelőseit és a nemzetközi szervezeteket, hogy ne engedjenek egy
látszólagos és hamis modernség kísértésének.

A család mint a szeretet és az élet közössége jól megalapozott társadalmi
valóság és egészen sajátosan szuverén társaság, bár több irányú függésben
van. A család intézményének szuverenitása és sokszoros függései vezettek
oda, hogy beszélni kell a család jogairól. A Szentszék erre vonatkozóan
1983-ban közzétette a Család Jogainak Kartáját, mely ma is teljesen
aktuális...

A család jogai azonban nem egyszerűen a családtagok jogainak matematikai
összege, mert a család több, mint egyes tagjainak összege. A család a szülők
és a gyermekek együttese; olykor különböző nemzedékek közössége. Ezért
alanyisága, mely Isten terveire alapszik, saját és különleges jogokat
igényel és alapoz meg. ...

A családdal kapcsolatban szólva a munkáról hangsúlyoznunk kell a nők
családon belüli munkájának jelentőségét és súlyát:118 el kell ismerni és
értékelni kell. A nő "fáradsága", aki a szülés után táplálja, gondozza s
neveli a gyermeket, különösen az első években, oly nagy, hogy nem marad el
semmiféle más hivatással való összehasonlításban. Ezt világosan kifejezi, ha
az otthon dolgozó nőnek biztosítják a többi munkával kapcsolatos jogot. Az
anyaságnak a vele járó fárasztó munka miatt elismerést kell kapnia
gazdaságilag is, legalább oly mértékben, mint az egyéb munkák, amit a család
fönntartása érdekében e kényes korszakában végezni tudna.

Minden erőfeszítést meg kell tenni annak érdekében, hogy a családot mint
elsődleges és bizonyos értelemben "szuverén" társaságot elismerjék! A család
szuverenitása elengedhetetlen a társadalom java szempontjából. Egy valóban
szuverén és lelkileg erős Nemzet mindig erős, hivatásuk és történelmi
küldetésük tudatában lévő családokból áll. Mindezen problémák és feladatok
középpontjában a család áll: alárendelt és másodlagos szerepbe szorítani,
kizárni a társadalomban őt megillető helyről azt jelenti, hogy súlyos kárt
okoznak az egész társadalom testének hiteles